Mikkel Beha sætter kurs mod kolde kyster
TV-værten Mikkel Beha Erichsen, der sammen med sin familie har været centrum for den meget populære TV2-serie Kurs mod fjerne kyster, er nu tæt på at være klar til at lægge kursen nordover i familiens nyerhvervede ekspeditionsskib
Gennem flere måneder har familiens nye skib, den tidligere svensk redningsskib KA Wallenberg, stået på land på Jobi værftet i Strandby.
”Planen var egentligt, at vi skulle være sejlet her fra værftet i Strandby den 1. juni. Men som det tit … altid … går, når man får skilt gamle skibe ad, tager det lige lidt ekstra tid. Vi fandt et par stålplader i bunden, der skulle skiftes, en skrueaksel der havde set bedre dage, og alle de andre 1000 ting”, skriver Mikkel Beha Erichsen på familiens hjemmeside.
Ud over den grundige renovering er skibets kahytter bygget om, der er skabt en kompressor og arktisk dykkerudstyr. Samtidig skibet udstyret med en ny lejder/platform.
”Planen er stadig, at vi senere på sommeren stikker mod nord”, skriver Beha Erichsen.
”Vi kender endnu ikke vores endelige sejlplaner for rejsen mod nord. Og i virkeligheden vil vi heller ikke have alt for mange planer. Vi skal uden om de værste efterårslavtryk og gerne være nord for polarcirklen inden vinteren for alvor sætter ind”.
”Men vi vil også have tid til eventyr, og eventyret findes jo som bekendt i det ukendte. Der hvor man ikke altid ved, hvad der sker, og hvilke veje tilfældighederne fører os ned af”, slutter Mikkel Beha Erichsen.
Fakta:
R/K KA Wallenberg bygget på Djurgaardsvarvet i Stockholm 1951. Doneret af Knut og Alice Wallenberg og opkaldt efter dem. Ombygget i 1985 på Öregaardsvarvet. Ny overbygning i aluminium, nye motorer og installationer. Længde: 19,8 meter. Bredde: 6,03 Meter Dybgang: 2,7 Meter. Vægt: ca. 70 tons. Pladetykkelse for: 8,5 – 9,5 millimeter Forstærket til isbrydning, To Volvo Penta TMD 100 A motorer
Se indslag fra TV2/Nord herunder: