M/F Copenhagen på prøvesejlads
Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock startede i dag, mandag, den 28. november på fem dages prøvesejlads. Skibet har de seneste måneder gennemgået et omfattende testprogram (Harbour Acceptance Tests), der nu er vel overstået.
M/F Copenhagen kunne derfor tage hul på sin prøvesejlads (Sea Acceptance Tests), hvor skibets manøvredygtighed skal testes under både sædvanlige og mere usædvanlige betingelser. Efter prøvesejladsen vender M/F Copenhagen tilbage til FAYARD A/S ved Lindø for at få foretaget de sidste tilpasninger, inden skibet sættes i drift på ruten Gedser-Rostock.
Hybridfærgen overtager M/F Kronprins Frederiks plads i sejlplanen. Scandlines beholder dog M/F Kronprins Frederik og bruger den som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Tirsdag til torsdag sejler den som fragtfærge på ruten Rødby-Puttgarden.
Med plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler mere end fordobles kapaciteten på ruten Gedser-Rostock. De nye færger M/F Berlin og M/F Copenhagen vil med to bildæk have hele fem baner til ind - og udkørsel. Trods en fordobling af kapaciteten vil de nye færger, ligesom de hidtidige, således ligge blot 15 minutter i havn.
De to nye færger repræsenterer en investering på mere end en milliard danske kroner per skib, og sammen med udvidelse af havneanlæg sikrer Scandlines den centrale transportkorridor mellem, ikke bare Danmark og Tyskland, men hele Skandinavien og Europa.
Kilde: Scandlines