Metanudslip ødelægger LNG-miljøprofil
Motorer, der kører på LNG, skulle redde skibsindustriens grønne profil ved at mindske CO2-udslipper. Men nu viser beregninger, at motorerne i stedet udleder metangas, der æder besparelsen op.
Skibsmotorer, der sejler på naturgas, er blevet lovprist og fremhævet som en klimavenlig løsning for skibsindustrien. Men de såkaldte LNG-motorer er ikke så miljøvenlige som først antaget, skriver Teknisk Ukeblad.
For selvom LNG-motorer udleder 25-30 procent mindre CO2 end almindelige dieselmotorer, er klimaeffekten på nogle skibe blevet 20 procent værre med LNG-motorer, viser beregninger som Klima og Forurensningsdirektoratet i Norge har lavet for Teknisk Ukeblad.
I en rapport fra Marintek, som forsker i marineteknologi i Norge, bliver det fastslået der ryger en større mængde metangas ud i atmosfæren fra LNG-motoren.
Og metangas er per ton en 21 gange kraftigere drivhusgas end CO2 per ton. Derfor underminimerer det hurtigt den formindskede CO2 udledningseffekt.
”Motorproducenterne er klar over problemet. Det er rent teknisk. Der findes et hulrum i cylinderens top, så gassen ikke forbrændes. Der er også noget gas der slipper ud uforbrændt i skiftet mellem indsprøjtning af gas og udsugning af udstødningen”, siger Dag Stenersen, der er projektleder på Marintek til Teknisk Ukeblad.
Dog reduceres de sundhedsskadelige stoffer NOx og SOx stadig kraftigt og har dermed en positiv effekt på lokalmiljøet.
Der findes to typer LNG-motorer på markedet i øjeblikket. Nemlig lean burn-motorer, som sejler på ren gas og så Dual Fuel (DF).
I Marinteks rapport peger man på, at offshore supplyskibe alle har DF-motorer, mens kystvagten og færger har lean burn-motorer.
DF-motorer har et udslip på 80 kg metan per ton LNG, mens lean burn har et metanudslip på 44 kg per ton LNG. Men hvis man sammenligner med udnyttelsen af metanet bliver udslippet nogenlunde det samme. Lean burn-motoren har et udslip på 8,5 gram metan per kilowatttime, mens DF-motorerne ligger på 15,6 gram metan per kilowatttime.
Kilde: Ingeniøren