Mere gods kræver større havne
Godsomsætningen i de danske havne er i de sidste fem år steget med seks procent fra 87 millioner ton i 2010 til 92 millioner ton i 2015, viser tal fra Danmarks Statistik. De stigende godsmængder kræver udvidelser af havnebassiner og baglandsarealer.
”Jeg mener, at det er et udtryk for, at de fleste havne har udarbejdet en fornuftig langsigtet strategi, og at der i det hele taget er ved at komme gang i økonomien igen. Flere havne har indset, at de ikke kan satse på alt, men med fordel kan specialisere sig”, siger Gitte Lillelund Bech, direktør for Danske Havne.
”Før krisen var tilgangen flere steder, at kunderne nok skulle komme, når første arealerne lå klar. Sådan er det ikke længere. Nu har havne som for eksempel Køge og Esbjerg på forhånd sikret sig kunder til størstedelen af havnearealerne, inden de går i gang med at bygge dem”, tilføjer hun.
De danske havne har én stor bekymring, nemlig at de er for små sammenlignet med konkurrenterne i andre lande i Europa.
”Det er klart, at selv vores største havne ikke kan hamle op med megahavne som Hamburg, Rotterdam og Antwerpen. Hver af dem er større end alle danske havne tilsammen. Men jeg mener alligevel, at vores hjemlige havne har en reel chance for at udvikle sig og fremtidssikre deres forretning, især hvis de konsoliderer sig. Første skridt kan være at gå sammen om projekter, sådan som vi har set de nordjyske havne gøre omkring offshore”, siger Gitte Lillelund Bech.
Kilde: Søfartens Ledere