Megakraner kommet til London Gateway
Kæmpekraner højere end London Eye sejlede fredag ind i Themsens munding og lagde til kaj ved UKs nye internationale havn, DP World i London Gateway. Det var afslutningen på en to - måneders sørejse fra Kina. De tre nye kraner måler 138 meter i højden.
Shanghai Zhenhua kraner, arkivbillede.
De er de første i Storbritannien, som er i stand til at løfte fire containere på én gang, hvilket betyder, at verdens største skibe vil blive losset mere effektivt i fremtiden. Kranerne vejer 2.000 tons stykket.
”London Gateway havnen er Storbritanniens nye port til den globale handel. Disse kraner vil bringe ny innovation og effektivitet til forsyningskæden. Det vil ikke vare længe, før importører og eksportører i hele landet vil være i stand til at reducere omkostningerne dramatisk ved at vælge London Gateway, en havn, som er meget tættere på, hvor godset skal bruges”, siger Simon Moore, adm. direktør, DP World London Gateway.
Den første levering af kraner, der er bygget og leveret af Shanghai Zhenhua Heavy Industries Company (ZPMC), forlod Shanghai den 7. januar. Yderligere to kraner til den nye havn blev afskibet i sidste uge. Hertil kommer endnu 19 kraner, der er planlagt til levering i de kommende år.
Kranerne skal operere fra et nyt kajanlæg, som er 2,7 kilometer i langt med fundamenter, der når 16 etager ned i jorden, det svarer til 50 meter under kajens asfaltbelægning.
"London Gateway er bygget på nye arealer skabt af det materiale, som vi gravede op ved uddybning af den eksisterende sejlrende. Så de nye kraner opererer på arealer, som indtil for et par måneder tilbage, lå på havbunden ", siger Andrew Bowen, London Gateways Engineering direktør.
Sejlrenden er blevet uddybet fra 11 meter til 14,5 meter i den indre kanal og 16 meter i den ydre kanal. Kajområdet er blevet uddybet til 17 meter, så verdens største skibe, heriblandt Mærsks kommende Triple-E, kan anløbe London Gateway.
London Gateway regner med at skabe 36.000 arbejdspladser, når havnen er fuldt udbygget. Omkring 2.000 bliver direkte beskæftiget i havnen, 10.000 ansat i logistikparken, og over 24.000 indirekte og afledte arbejdspladser opstår i forsyningskæden.
"Disse kraner er, hvad London Gateway handler om. De er fremtidssikring af Storbritanniens evne til at handle med resten af verden, og jeg er stolt over at se dem ankomme. Det er et stort skridt fremad for hele holdet på London Gateway ", sagde Ahsan Agha, London Gateways Mechanical
og Electrical Services direktør, ved kranernes ankomst.
Kilde: londongateway.com