Maskinarbejde gav blackout på Amorella
Det var et skifte mellem hjælpemotorernes to separate brændstofsystemer, der var årsagen til, at Amorella lørdag fik strømudfald og gik på grund mens skibet befandt sig i et smalt stræde i skærgården ved Ålandsøerne.
”Hjælpemotorerne har to uafhængigebrændstofsystemer. Man skulle foretage reparationer på ét brændstofsystem og så koblede man over til det andet , og så skete der noget . Det er, hvad vi har fundet ud af hidtil. Nu tager vi den sorte boks ud og begynder at analysere, hvad der er der, og så vil vi afhøre dem, der arbejdede i maskinen” , siger Tony Öhman , direktør for Marine Operations, til Sjöfartstidningen.
Amorella har et nødsystem til at styre roret selv under en strømafbrydelse.
”Det system forsøgte man at bruge, men det lykkedes ikke, at manøvrere skibet. Man sejler ikkeind i dette stræde med stor fart og der er kraftige strømforhold . Desuden, hvis der er lidt modvind bremser skibet op.Når man kun sejler med få knob er det lige meget, hvor meget du drejer roret”, siger Tony Öhman.
Skibet prøved at kaste anker for at bremse farten inden grundstødning. Alt tyder på, at hændelsesforløbet kun tog få minutter.
Viking
Line forventer nu først at kunne genindsætte færgen fredag, da STX- værftet i Raumo er et nybygningsværft. Selv om der var tomt i dokken tager det længere tid at tømme og fylde den samtidig med at skibet ikke tidligere har brugt værftet. Det kræver lidt ekstra forberedelser.
Kilde: Sjöfartstidningen.