MARTEC tilbyder videreuddannelse på afstand
Med et nyt tilbud vil MARTEC nu give professionelle søfolk mulighed for at videreuddanne sig uden at skulle møde op på en skole hver dag. I første omgang tilbyder MARTEC en kystskipperuddannelse i det nye FLEX-format, men forventer flere muligheder de kommende år.
Arkivfoto..
Muligheden er målrettet den voksne, der måske har sejlet i mange år, har hus og familie, men samtidig lyst til at opkvalificere sig, skriver MARTEC i en pressemeddelelse.
”Jeg er forventningsfuld omkring udviklingen af vores FLEX-format. Vi fokuserer hele tiden på at udvikle vores uddannelser efter både erhvervets og de studerendes behov – men med FLEX- konceptet tror jeg virkelig, at vi flytter noget! Konceptet kan give mange flere adgang til en uddannelse eller efteruddannelse, hvor vi kombinerer det bedste fra fjernundervisning med det bedste af tilstedeværelsesundervisning. Det er så op til den studerende at definere tid, sted og nu også graden af studiebelastning”, udtaler Pia Ankerstjerne, direktør på MARTEC og fortsætter:
”Nu lancerer vi Kystskipper FLEX – men vi forventer, at der kommer flere muligheder i de kommende år. Det er vigtigt for os, at vores uddannelser bidrager til vækst i erhvervet, og jeg håber at FLEX-konceptet giver flere virksomheder og medarbejdere incitament til og mulighed for opkvalificering.”
For MARTEC har fokus været på at skabe en ramme om studiet, hvor de studerende, som allerede er i arbejde, får adgang til opkvalificering samtidig med at de kan passe deres arbejde. Derfor udbydes studiet i et fleksibelt format med online-undervisning og -feedback og adgang til læringsmateriale via en fælles platform. Det er muligt at mødes på skolen ca. hver 3. uge til blandt andet undervisning, vejledning og øvelser.
Uddannelsen udbydes både som 20-ugers fuldtids- og som 40-ugers deltidsuddannelse.
”Danske Rederier byder FLEX formatet velkommen. Vi ser gerne, at ansatte i rederierne kan uddanne sig, når de sejler, og vi forventer, at denne metode kan imødekomme dette.”, udtaler direktør for Danske Rederier, Anne Windfeldt Trolle.
Kilde: MARTEC