Markant skift i markedet for skrogrensning

Brug af dykkere er stadig mest udbredt, men ROV’erne vinder hastigt frem, og de hjælper rederierne med at leve op til de voksende miljøkrav – og sparer store penge på bunkerbudgettet.

Foto: C-Leanship

”Der er ved at ske et skift i markedet, og ROV’er tager større og større markets andele.”

Sådan lyder det fra CEO i C-Leanship, Jonas Kaasing Rasmussen. Hans virksomhed har beskæftiget sig med ROV-skrogrens og inspektioner siden 2016 og er i dag en af verdens mest avancerede udbydere på feltet.

C-Leanship har desuden et af markedets bedste globale netværk.

”Vi dækker både Singapore, Antwerpen i Belgien og Busan i Sydkorea. Set ift. de store traderoutes hænger det rigtig godt sammen,” siger Jonas Kaasing Rasmussen.

Biofouling management

Udover almen vedligeholdelse handler skrogrensning i høj grad om de stigende miljøkrav, som rederierne skal leve op til. Skrogrens forhindrer nemlig, at alger mv. på skroget bremser farten. Man skal med andre ord bunkre mindre - og kan således lettere leve op til kravene.

”IMO er pt. ved at opgradere deres guidelines ift. biofouling management, og vi forventer, at de nye guidelines bliver godkendt i starten af juli. Sammen med CII-reglerne fra januar 2023, så øges kravene til rederierne,” siger Jonas Kaasing Rasmussen. Han tilføjer:

”CII er i bund og grund et energimærke for skibene, der klassificerer, hvordan du driver dit skib. Og ligesom ved hårde hvidevarer kigger ’kunderne’ på, hvilket energimærke skibet har.”

Foto: C-Leanship

Stor besparelse

Mange ser stadig skrogrens som en udgift, men det er en forkert tilgang, påpeger Jonas Kaasing Rasmussen.

”Hvis vi sparer et rederi for 5 procent på deres brændstof ved at holde øje med skroget, ja ... så er det jo en enorm besparelse for et hvert rederi,” siger han og uddyber:

”Det er et konservativt estimat. Vores kunder dokumenterer det selv og holder kortene tæt til kroppen, men IMO er kommet ud med forskellige tal, der generelt er noget højere. Jeg kan sige, at vi har sparet et stort rederi for omtrent 300.000 tons CO2 sidste år og omkring 60 mio. US dollars.”

Ikke mange ROV-aktører

Selvom markedet for ROV-rens og anden vedligeholdelse i høj grad vokser, er der stadig ikke særligt mange store aktører på globalt plan. Det skyldes, at det er et utrolig komplekst område.

”Du kan sige, at det er en avanceret støvsuger, der skal flyve rundt og virke under vand. Det kræver store investeringer og teknisk know-how,” siger Jonas Kaasing Rasmussen. 

Der er dog adskillige firmaer, som er i startfasen, og det forventes, at der kommer flere i de kommende år.

OM: C-Leanship

C-Leanship leverer bæredygtige undervandsløsninger med særligt fokus på biofouling management.

Firmaet udfører services med ROV - bl.a. rensninger, der mindsker brug af brændstof, CO2-udledning samt beskytter miljøet ved at minimere invasive arter.

C-Leanship har hovedkvarter i Danmark og desuden kontorer i Antwerpen, Busan og Singapore.

Læs mere på www.c-leanship.com

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Dansk shipping i Singapore

Singapore er det vigtigste shippingcenter i verden. Vil man gøre sig gældende i shipping, er det vigtigt at være til stede i Singapore. Derfor er rigtig mange maritime danske virksomheder repræsenteret i Singapore, via egne kontorer eller dattervirksomheder. Maritime Danmark har besøgt Singapore, og sætter i dette TEMA spot på et par af de danske virksomheder, og giver samtidig et overblik over den samlede danske tilstedeværelse.

Mere fra...

12.06.2023C-Leanship A/S

Sponseret

Markant skift i markedet for skrogrensning