Maritim industri i ny dialog med Kina
Danske producenter af maritim teknologi har fået et nyt forum, hvor de fremover uformelt kan drøfte muligheder og udfordringer med relevante kinesiske brancheorganisationer. Det sker via den fælleseuropæiske maritime organisation SEA Europe
Det første møde fandt sted den 9. september under SMM-messen i Hamburg - samme dag, som statsminister Helle Thorning-Schmidt mødtes med Kinas præsident Xi Jinping i Beijing.
”Datosammenfaldet med statsbesøget var tilfældigt, men det illustrerer, at der bliver arbejdet på flere fronter med at få et fornuftigt samarbejde med Kina om handel og teknologi på det maritime område”, siger adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime.
”Kina er den danske maritime branches største marked i Asien, sammen med Sydkorea. Men til forskel fra Sydkorea, som vi gennem EU har en frihandelsaftale med til at lette på handelsbarrierer, møder danske udstyrsproducenter fortsat kinesisk statsstøtte og protektionisme, som desværre lader til at være i stigning”, siger Jenny N. Braat.
Den europæiske delegation søgte på det første møde den 9. september i det ny dialogforum blandt andet at få klarhed om den såkaldte 70 procent-regel, som kineserne har varslet. Det er nemlig uklart, om udstyr til de nybyggede skibe skal være leveret af virksomheder, der er mindst 70 procent kinesisk ejede, eller om 70 procent af delene til de nybyggede skibe skal komme fra lokale producenter.
Mødet gav ikke afklaring på spørgsmålet, og Danske Maritime vil forfølge spørgsmålet yderligere, i næste ombæring den 28. oktober på et formelt møde i Shanghai i EU/Kina-dialogen, hvor repræsentanter for Europa-Kommissionen sidder i første række ved mødebordet.
”Man kan sige, at det er to skridt frem og et tilbage for dansk maritim industri. Men samlet set er det dog fortsat et skridt frem, når vi nu får endnu et fast dialogforum, hvor vi uformelt sammen med kineserne kan drøfte de udfordringer, vi hver især har, samt får en øget forståelse for de udfordringer, det maritime erhverv møder”, siger Jenny N. Braat.
”Kineserne har jo brug for vores knowhow og teknologi for at være konkurrencedygtige, det siger de åbent på møderne. Og de ved jo også godt, at vi har brug for Kina som marked. Man må jo ikke glemme, at 70-80 procent at verdens skibe i dag bliver bygget i Kina og Sydkorea”, siger Braat.
”Det tager lang tid at få etableret en gensidig tillid og forhåbentlig opnå en fælles forståelse for, at fri handel er den eneste vej frem. Nu har vi et forum, hvor industrien kan tale frit og uformelt”.
Det næste formelle møde i det ny dialogforum mellem kinesiske CANSI og de europæiske maritime brancheorganisationer finder sted i november 2015, og det er lagt i Shanghai i forbindelse med en international maritim messe.
Kilde: Danske Maritime