Marinehjemmeværnet jagter navigatører
Marinehjemmeværnet er mere efterspurgt end nogensinde, og anerkendelsen for den frivillige indsats er stor. Men der er en udfordring - marinehjemmeværnet mangler fartøjsførere til sin flåde på 30 fartøjer.
Det er ikke sådan, at marinehjemmeværnet ikke kan løse sine opgaver i dag, men der er brug for friske kræfter, som er klar, når generationsskifterne melder sig rundt omkring i flotillerne.
”Vi har flotiller i København, som ikke har plads til flere fartøjsførere, men der er flotiller, hvor få ildsjæle bærer store byrder, og hvor man har brug for flere på vej igennem uddannelsen”, siger chef for Marinehjemmeværnet, kommandør Jens Walther.
Uddannelsen til fartøjsfører er hjemmeværnets længste og mest kostbare. Omkring 5 år skal man regne med, fra starten på den grundlæggende militære uddannelse, til autorisationen som fartøjsfører.
”Hvis man har en civil navigatorisk uddannelse kan man naturligvis få merit for dele af uddannelsen, og der er også tid at spare, hvis man har aftjent sin værnepligt”, siger kommandør Jens Walther.
”Men man kommer ikke uden om at skulle ’omskoles’ til marinehjemmeværnet; vores fartøjer og vores måde at gøre tingene på. Så der vil være uddannelse, og tjenesten kræver i sig selv, at man lægger en del fritid i opgaverne. Til gengæld venter der store oplevelser, nye kammerater og en fritid med mening”, siger chefen for Marinehjemmeværnet.
I 2011 var fartøjerne i marinehjemmeværnet ude på eftersøgning og redning 59 gange, på 10 havmiljøopgaver og på 43 patruljesejladser for politi og SKAT. Dertil kommer farvandovervågningen, uddannelsessejladser og togter i Danmark og i udlandet.
Læs mere marinehjemmeværnet HER
Kilde: Søfartens Ledere