MARCOD: Det Blå Nordjylland styrkes
Det maritime brancheudviklingscenter MARCOD har netop afsluttet en detaljeret undersøgelse af Det Blå Nordjylland, der viser stor spændvidde i de nordjyske maritime virksomheder. Den nye viden kvalificerer målretningen af MARCODs ydelser til de nordjyske virksomheder.
”Vi har ønsket at opbygge en mere specialiseret viden om Det Blå Nordjylland, som kan komme de nordjyske, maritime virksomheder direkte til gode, ved at vi med den nye viden om deres behov kan målrette vores ressourcer og indsatser bedst muligt mod deres vækst og udvikling”, siger Christine Lunde, adm. direktør i MARCOD.
Formålet med MARCODs undersøgelse har været at tegne et mere konkret og detaljeret billede af de maritime, nordjyske virksomheder som supplement til tidligere undersøgelser på området. Undersøgelsen er støttet af Den Danske Maritime Fond.
Undersøgelsen viser en stor forskellighed blandt de nordjyske maritime virksomheder. For over halvdelen af virksomhederne udgør det maritime marked dog næsten hele forretningsområdet. Godt 60 procent af virksomhederne har rederier som kunder, 50 procent har værfter som kunder og godt 40 procent opererer i den maritime udstyrsindustri inkl. service på egne produkter.
Det bekræfter, at det er værfter, udstyrsleverandører og service, der er hovedaktiviteten i Det Blå Nordjylland efterfulgt af shipping og logistik. 40 procent af virksomhederne ønsker at få tilført maskinel produkt- eller produktionsteknologi, mens 38 procent er interesserede i elektrisk produkt- eller produktionsteknologi. 60 procent angiver i undersøgelsen et behov for nye samarbejdspartnere og konsortiedannelse.
Som udfordringer nævner virksomhederne udefrakommende faktorer som for eksempel den lave oliepris, rammevilkår og svækket konkurrenceevne samt mangel på kvalificeret arbejdskraft. Undersøgelsen og metodegrundlag ligger tilgængelig på MARCODs hjemmeside.
Kilde: MARCOD