Mange platformulykker gennem tiderne
Selv om Norge har verdens skrappeste sikkerhedsregler, er der i løbet af få måneder opstået to faretruende situationer på platforme der opererer i norske farvande. Senest på Floatel Superior der onsdag begyndte at tage vand ind og krænge over.
Det lykkedes hurtigt at stabilisere Floatel Superior, der lørdag ankom til Kristianssund for at blive repareret. I begyndelsen af september var det riggen Scarabeo 8 der løb ind i problemer i Barentshavet. Her var en ukyndig operatør årsag til, at der løb vand ind i et flydekammer - hvilket fik platformen til at krænge 7 grader, inder fejlen blev opdaget og rettet.
Men det er langtfra altid, at hændelserne ender godt.
De mest kendte stabilitetsulykker i Norge er platformene Alexander Kielland og Henrik Ibsen.
Den 27. marts 1980 tippede platformen Alexander L. Kielland rundt, hvorved 123 menneske omkom. 10 dage senere fik søsterplatformen Henrik Ibsen problemer. I løbet af få minutter var krængningen på over 20 grader.
Det er meget alvorligt når platforme mister stabiliteten. I flere tilfælde har det fået fatale konsekvenser.
• I 1979 sank jack-up riggen Bohai No. 2 i en storm ud for Kina. 72 mennesker omkom. Undersøgelser viste, at store bølger førte til, at en ventilatorpumpe blev brækket af og efterlod et hul på en meter i diameter på dækket. Det førte til at pumperummet blev oversvømmet og riggen ustabil. Kort efter kæntrede riggen og sank.
• I februar 1982 kæntrede Ocean Ranger efter, at en kraftig bølge havde knust et vindue, hvorved der trængte vand ind i ballastkontrolrummet og satte kontrolpanelet ud af kraft. Resultatet blev en fejl som førte til, at ballastventilen blev åbnet på grund af en kortslutning. 84 mennesker omkom.
• I marts 2001 førte en eksplosion til, at olie, gas og derefter vand strømmede ind i et ben på riggen P36. To brandpumper som blev aktiveret for at slukke branden førte til yderligere oversvømmelse. Samtidig strømmede der vand ind i åbne ventiler. Ballastsystemet fungerede ikke, og derfor kæntret riggen og sank. 11 personer omkom.
• I juli 2005 blev verdens største platform Thunder Horse i Den Mexicanske Golf evakueret af frygt for orkanen Dennis. Riggen blev sikret, men noget gik galt. Etter orkanen krængede platformen mellem 20 og 30 grander. Det var stor risiko for at den skulle vælte og synke. Det vides ikke om en ventil i ballastsystemet svigtede, eller om ventilen var efterladt i åben stilling. Ingen omkom ved ulykken.
• Deepwater Horizon, som eksploderede i Den Mexicanske Golf i 2010, kæntrede og sank formentlig, fordi slukningsvand gjorde den ustabil. De elleve dødsfald om bord indtraf dog allerede i forbindelse med eksplosionen og branden.
Det er også en række eksemplet på, rigge har mistet stabiliteten under bugsering.
• I 1977 sank jack-up platformen Ocean Master 2 under bugsering ud for Vestafrika. Årsagen til ulykken er aldrig blevet opklaret. Ingen omkom.
• I september 1983 mistede jack-up riggen The Key Biscayne Interocean 2 stabiliteten under bugsering. Riggen væltede og sank. Ingen omkomne.
• I 1988 brød en del af strukturen på jack-up platfomen Mr. Bice sammen under bugsering i Den Mexicanske Golf. Platformen mistede stabiliteten og sank. Ingen omkom ved ulykken.
• I 1988 sank Rowan Gorilla 1 under bugsering fra USA til Nordsøen. Oversvømmelse i et ukendt antal af riggens rum førte til, at riggen mistede sin flydeevne. Ingen omkomne.
• I november 1989 mistede jack-up riggen Interocean 2 stabiliteten under bugsering i Nordsøen. Strukturen gav efter i en storm, riggen væltede og sank. Alle overlevede, men de sidste 11 om bord måtte kravle hen over helikopterdækket på grund af krængningen.
• I januar 2012 kæntrede og sank jack-up riggen Kolskoya under bugsering fra Kamtsjatka, nord for Sakhalin. Af de 67 om bord omkom 53. Det stormede og temperaturen var langt under frysepunktet. Riggen sank i løbet af 20 minutter.
Kilde: tu.no