Mange platformulykker gennem tiderne

Selv om Norge har verdens skrappeste sikkerhedsregler, er der i løbet af få måneder opstået to faretruende situationer på platforme der opererer i norske farvande. Senest på Floatel Superior der onsdag begyndte at tage vand ind og krænge over.

Det lykkedes hurtigt at stabilisere Floatel Superior, der lørdag ankom til Kristianssund for at blive repareret. I begyndelsen af september var det riggen Scarabeo 8 der løb ind i problemer i Barentshavet. Her var en ukyndig operatør årsag til, at der løb vand ind i et flydekammer - hvilket fik platformen til at krænge 7 grader, inder fejlen blev opdaget og rettet.

Men det er langtfra altid, at hændelserne ender godt.

De mest kendte stabilitetsulykker i Norge er platformene Alexander Kielland og Henrik Ibsen.

Den 27. marts 1980 tippede platformen Alexander L. Kielland rundt, hvorved 123 menneske omkom. 10 dage senere fik søsterplatformen Henrik Ibsen problemer. I løbet af få minutter var krængningen på over 20 grader.

Det er meget alvorligt når platforme mister stabiliteten. I flere tilfælde har det fået fatale konsekvenser.

• I 1979 sank jack-up riggen Bohai No. 2 i en storm ud for Kina. 72 mennesker omkom. Undersøgelser viste, at store bølger førte til, at en ventilatorpumpe blev brækket af og efterlod et hul på en meter i diameter på dækket. Det førte til at pumperummet blev oversvømmet og riggen ustabil. Kort efter kæntrede riggen og sank.

• I februar 1982 kæntrede Ocean Ranger efter, at en kraftig bølge havde knust et vindue, hvorved der trængte vand ind i ballastkontrolrummet og satte kontrolpanelet ud af kraft. Resultatet blev en fejl som førte til, at ballastventilen blev åbnet på grund af en kortslutning. 84 mennesker omkom.

• I marts 2001 førte en eksplosion til, at olie, gas og derefter vand strømmede ind i et ben på riggen P36. To brandpumper som blev aktiveret for at slukke branden førte til yderligere oversvømmelse. Samtidig strømmede der vand ind i åbne ventiler. Ballastsystemet fungerede ikke, og derfor kæntret riggen og sank. 11 personer omkom.

• I juli 2005 blev verdens største platform Thunder Horse i Den Mexicanske Golf evakueret af frygt for orkanen Dennis. Riggen blev sikret, men noget gik galt. Etter orkanen krængede platformen mellem 20 og 30 grander. Det var stor risiko for at den skulle vælte og synke. Det vides ikke om en ventil i ballastsystemet svigtede, eller om ventilen var efterladt i åben stilling. Ingen omkom ved ulykken.

• Deepwater Horizon, som eksploderede i Den Mexicanske Golf i 2010, kæntrede og sank formentlig, fordi slukningsvand gjorde den ustabil. De elleve dødsfald om bord indtraf dog allerede i forbindelse med eksplosionen og branden.

Det er også en række eksemplet på, rigge har mistet stabiliteten under bugsering.

• I 1977 sank jack-up platformen Ocean Master 2 under bugsering ud for Vestafrika. Årsagen til ulykken er aldrig blevet opklaret. Ingen omkom.

• I september 1983 mistede jack-up riggen The Key Biscayne Interocean 2 stabiliteten under bugsering. Riggen væltede og sank. Ingen omkomne.

• I 1988 brød en del af strukturen på jack-up platfomen Mr. Bice sammen under bugsering i Den Mexicanske Golf. Platformen mistede stabiliteten og sank. Ingen omkom ved ulykken.

• I 1988 sank Rowan Gorilla 1 under bugsering fra USA til Nordsøen. Oversvømmelse i et ukendt antal af riggens rum førte til, at riggen mistede sin flydeevne. Ingen omkomne.

• I november 1989 mistede jack-up riggen Interocean 2 stabiliteten under bugsering i Nordsøen. Strukturen gav efter i en storm, riggen væltede og sank. Alle overlevede, men de sidste 11 om bord måtte kravle hen over helikopterdækket på grund af krængningen.

• I januar 2012 kæntrede og sank jack-up riggen Kolskoya under bugsering fra Kamtsjatka, nord for Sakhalin. Af de 67 om bord omkom 53. Det stormede og temperaturen var langt under frysepunktet. Riggen sank i løbet af 20 minutter.

Kilde: tu.no

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted nedjusterer sine forventninger

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Norske Equinor investerer i Ørsted

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler åbner nyt kontor i Taiwan

30.08.2025Maritimedanmark.dk

Dronepartnerskab vil skabe automatiserede havvindmølleparker

26.08.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler overskud på 168 millioner euro

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Northern Lights lagrer første CO₂

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Nyt stort norsk olie- og gasfund

13.08.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted dropper CO2-fangst som forretningsområde

Jobmarked

Se alle

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle