Mange platformulykker gennem tiderne

Selv om Norge har verdens skrappeste sikkerhedsregler, er der i løbet af få måneder opstået to faretruende situationer på platforme der opererer i norske farvande. Senest på Floatel Superior der onsdag begyndte at tage vand ind og krænge over.

Det lykkedes hurtigt at stabilisere Floatel Superior, der lørdag ankom til Kristianssund for at blive repareret. I begyndelsen af september var det riggen Scarabeo 8 der løb ind i problemer i Barentshavet. Her var en ukyndig operatør årsag til, at der løb vand ind i et flydekammer - hvilket fik platformen til at krænge 7 grader, inder fejlen blev opdaget og rettet.

Men det er langtfra altid, at hændelserne ender godt.

De mest kendte stabilitetsulykker i Norge er platformene Alexander Kielland og Henrik Ibsen.

Den 27. marts 1980 tippede platformen Alexander L. Kielland rundt, hvorved 123 menneske omkom. 10 dage senere fik søsterplatformen Henrik Ibsen problemer. I løbet af få minutter var krængningen på over 20 grader.

Det er meget alvorligt når platforme mister stabiliteten. I flere tilfælde har det fået fatale konsekvenser.

• I 1979 sank jack-up riggen Bohai No. 2 i en storm ud for Kina. 72 mennesker omkom. Undersøgelser viste, at store bølger førte til, at en ventilatorpumpe blev brækket af og efterlod et hul på en meter i diameter på dækket. Det førte til at pumperummet blev oversvømmet og riggen ustabil. Kort efter kæntrede riggen og sank.

• I februar 1982 kæntrede Ocean Ranger efter, at en kraftig bølge havde knust et vindue, hvorved der trængte vand ind i ballastkontrolrummet og satte kontrolpanelet ud af kraft. Resultatet blev en fejl som førte til, at ballastventilen blev åbnet på grund af en kortslutning. 84 mennesker omkom.

• I marts 2001 førte en eksplosion til, at olie, gas og derefter vand strømmede ind i et ben på riggen P36. To brandpumper som blev aktiveret for at slukke branden førte til yderligere oversvømmelse. Samtidig strømmede der vand ind i åbne ventiler. Ballastsystemet fungerede ikke, og derfor kæntret riggen og sank. 11 personer omkom.

• I juli 2005 blev verdens største platform Thunder Horse i Den Mexicanske Golf evakueret af frygt for orkanen Dennis. Riggen blev sikret, men noget gik galt. Etter orkanen krængede platformen mellem 20 og 30 grander. Det var stor risiko for at den skulle vælte og synke. Det vides ikke om en ventil i ballastsystemet svigtede, eller om ventilen var efterladt i åben stilling. Ingen omkom ved ulykken.

• Deepwater Horizon, som eksploderede i Den Mexicanske Golf i 2010, kæntrede og sank formentlig, fordi slukningsvand gjorde den ustabil. De elleve dødsfald om bord indtraf dog allerede i forbindelse med eksplosionen og branden.

Det er også en række eksemplet på, rigge har mistet stabiliteten under bugsering.

• I 1977 sank jack-up platformen Ocean Master 2 under bugsering ud for Vestafrika. Årsagen til ulykken er aldrig blevet opklaret. Ingen omkom.

• I september 1983 mistede jack-up riggen The Key Biscayne Interocean 2 stabiliteten under bugsering. Riggen væltede og sank. Ingen omkomne.

• I 1988 brød en del af strukturen på jack-up platfomen Mr. Bice sammen under bugsering i Den Mexicanske Golf. Platformen mistede stabiliteten og sank. Ingen omkom ved ulykken.

• I 1988 sank Rowan Gorilla 1 under bugsering fra USA til Nordsøen. Oversvømmelse i et ukendt antal af riggens rum førte til, at riggen mistede sin flydeevne. Ingen omkomne.

• I november 1989 mistede jack-up riggen Interocean 2 stabiliteten under bugsering i Nordsøen. Strukturen gav efter i en storm, riggen væltede og sank. Alle overlevede, men de sidste 11 om bord måtte kravle hen over helikopterdækket på grund af krængningen.

• I januar 2012 kæntrede og sank jack-up riggen Kolskoya under bugsering fra Kamtsjatka, nord for Sakhalin. Af de 67 om bord omkom 53. Det stormede og temperaturen var langt under frysepunktet. Riggen sank i løbet af 20 minutter.

Kilde: tu.no

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Ørsted sælger stort ud I Taiwan

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Vejen banet for nyt maritimt forretningsområde

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Stor fiasko for udbuddet af havvindmølleparker

19.11.2024Maritimedanmark.dk

To datakabler i Østersøen beskadiget - årsag endnu ukendt

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler´s nyeste er klar til første indsats

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Tyra feltet klar til maksimal produktion

08.11.2024Maritimedanmark.dk

RWE vælger Thyborøn Havn som basehavn

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Trump-sejr betyder hård dag for Ørsted og Vestas aktien

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark