MAN får stor ordre til krydstogtskibe
MAN Diesel & Turbo har vundet ordren fra Meyer Werft om at levere ti V48/60 type motorer med diesel-elektriske fremdriftssystemer til to nye krydstogtskibe, der skal drives af det USA-baserede krydstogtrederi Norwegian Cruise Line.
Skibene vil blive bygget på Meyer Werft i Papenburg, Nordtyskland. Norwegian Cruise Line er en mangeårig kunde hos MAN Diesel & Turbo med størstedelen af sin flåde drevet af MAN motorer fra forskellige serier, herunder verdens første common-rail konvertering.
De nye skibe, der får projektnavnet "Breakaway Plus", vil blive afleveret i oktober 2015 og foråret 2017 og blive de største i Norwegians flåde. Med en størrelse på 163.000 bruttoton og cirka 4.200 passagerkøjer, vil skibene være større end de foregående 146.000 bruttoton Breakaway-klasse skibe "Norwegian Breakaway" og "Norwegian Getaway"der blev bestilt på Meyer Werft i 2010. De vil i design og innovation være ligesom den nuværende Breakaway klasse.
Breakaway Plus skibene vil hver især blive drevet af fem MAN V48/60CR-type motorer der kan levere 76.800 kW. De fem motorer vil operere med MAN Diesel & Turbo velafprøvede, state-of-the-art, common-rail indsprøjtning, der giver overlegen ydelse i form af brændstofforbrug og emissioner.
Det nyeste medlem af flåden, Norwegian Breakaway, blev taget i drift sidst i april 2013 og er udstyret med fire MAN V48/60 motorer, der leverer alt 62.400 kW. Med plads til 4.000 passagerer og New York som hjemhavn, sejler skibet til Bermuda i løbet af sommeren, og Bahamas og Caribien om vinteren. Bygningen af søsterskibet Norwegian Getaway er godt i gang med levering i januar.
Kilde: shipbuildingtribune.com