Maersks e-metanol skibe afstikker ny kurs
Med beslutning om at kontrahere otte store containerskibe der sejler på e-metanol, lægger Maersk endnu engang i spidsen og viser vejen frem for resten af industrien. Den danske satsning på e-metanol vil få andre rederier til at følge trop.
"Mærsks position og indflydelse er et centralt element i, hvorfor dette skridt er så vigtigt - da det vil føre til at andre rederier følger samme spor”, siger Ben Stansfield, specialist i miljøspørgsmål hos advokatfirmaet Gowling WLG, til Tradewinds.
Maersk betaler en pris på 175 millioner dollar for hvert af de nye e-metanol drevne skibe, hvilket er en ”overpris” på 10 - 15 procent sammenlignet med containerskibe der sejler på almindelig low-sulphur
olie.
”Vi synes, det er en rimelig præmie at betale, fordi vi med dette nu kan tilbyde vores kunder en CO2-neutral transport i større skala. Det er det, vi sigter efter”, siger Ole Graa Jakobsen, Head of fleet technology i Maersk, til avisen.
De nye skibe er en videreudvikling af Maersks containerskibe af Hong Kong-klassen, der er 350 meter lange, 53 meter brede - og har en kapacitet på 15.282 TEU. De nye CO2-neutrale skibe vil have en lidt større kapacitet på 16.000 TEU-
"Kunderne har brug for mere fleksibilitet i deres forsyningskæder, og ikke nødvendigvis endnu større skibe", siger Morten Bo Christiansen, Head of decarbonisation i Maersk til Tradewinds.
Maersk har i flere år været tilbageholdende med at kontrahere nye containerskibe, mens konkurrenterne har haft travl med at bestille ny tonnage. Skibe der typisk er LNG-drevne, i modsætning til Maersk der nu går all-in på e-metanol.
Redaktionen