Maersk vil være CO2 neutral inden 2050

A.P. Møller - Mærsk har sat et mål om at fremskynde overgangen til kulstofneutral skibsfart og nå kulstofneutralitet inden 2050. For at nå dette mål skal kulstofneutrale fartøjer være i kommerciel drift inden 2030. Mærsk opfordrer til at fremskynde nye innovationer og tilpasning af ny teknologi.

”Den eneste mulige måde at opnå den så meget tiltrængte decarbonisation i vores industri er ved at omstille til nye kulstofneutrale brændstoffer og forsyningskæder”, siger Søren Toft, Chief Operating Officer hos A.P. Møller - Mærsk.

Klima er et af de vigtigste spørgsmål i verden. Med transport af omkring 80 procent af verdenshandelen, er det afgørende for skibsfarten at finde løsninger. Mærsks relative CO2-emissioner er nu reduceret med 46 procent i forhold til basis 2007. Det er cirka 9 procent mere end branchens gennemsnit.

Da verdenshandelen og dermed transportvolumenerne vil fortsætte med at vokse, kan effektivitetsforbedringer på den nuværende fossilbaserede teknologi ifølge Mærsk kun holde emissionerne på nuværende niveauer, men ikke reducere dem væsentligt eller eliminere dem.

Maersk sætter sine kræfter ind på at løse de problemer, der er specifikke for søtransport, da det kræver andre løsninger end for bilindustri, jernbane og luftfart. En eldrevet lastbil, der endnu ikke er i produktion, forventes at kunne transportere max to TEU og have en rækkevidde på max 800 kilometer pr. opladning.

Til sammenligning kan et containerfartøj medtage tusindvis af TEU, på eksempelvis fra Panama til Rotterdam, en stækning på omkring 8.800 kilometer. Med lille batterikapacitet og ingen lademulighed langs ruten er innovative udviklinger absolut nødvendige.

I betragtning af skibes levetid på 20-25 år er det nu tid til at gå sammen og begynde at udvikle den nye type skibe, der krydser havene i 2050, mener Mærsk.

”De næste 5-10 år vil blive afgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovation og flåde teknologi for at forbedre den tekniske og økonomiske bæredygtighed af CO2-frie løsninger. I løbet af de sidste fire år har vi investeret omkring en milliard USD og engageret over 50 ingeniører hvert år til at udvikle og anvende energieffektive løsninger. Fremadrettet kan vi ikke gøre det alene”, siger Søren Toft.

I 2019 planlægger Maersk at indlede en åben og samarbejdende dialog med alle mulige parter for at tackle et af de vigtigste spørgsmål i verden, klimaændringerne.

Kilde: Maersk

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark