Maersk vil udvide ordre på metanol skibe
Maersk er parat til at udnytte en option på yderligere fire metanol drevne containerskibe med en kapacitet på hver 16.000 TEU, bygget på Hyundai Heavy Industries i Sydkorea. Det skriver Tradewinds på baggrund af kilder i markedet.
”Det er nu vi skal handle, hvis vi skal løse skibsfartens klimaudfordring”, sagde Søren Skou, topchef i A.P. Møller - Mærsk, i august, da rederiet offentliggjorde at det havde kontraheret otte CO2-neutrale 16.000 TEU containerskibe på det sydkoreanske værft.
Det første skib leveres i starten af 2024, og ordren indeholdt en option på yderligere 4 skibe af samme type. Det er denne option Maersk ifølge Tradewinds er parat til at løfte i løbet af denne måned. Hyundai Heavy Industries ønsker ikke at kommentere spørgsmål om optionen med Tradewinds, og henviser til den fortrolighed der er mellem værft og kunde, mens Maersk siger, at der vil blive truffet en beslutning omkring optionen på det rette tidpunkt.
Lige siden Maersk offentliggjorde ordren har der været en ivrig diskussion om, hvor Maersk vil skaffe de store mængder e-metanol det kræver at drive skibene fra. Et spørgsmål der endnu ikke er et svar på.
Men Maersk har siden investeret bredt i selskaber der arbejder på at stable en e-metanol produktion på benene hurtigst muligt.
Kilde: Tradewinds