Maersk vil gøre små kunder til big business
Med den forholdsvis nye digitale Twill-platform vil A.P. Møller - Maersk nu gå på jagt efter de små og mindre kunder, der kun transporterer 1-20 containere om året, skriver Finans. Det er et logistikmarked med en omsætning på 213 mia. dollar, estimerer McKinsey.
Virksomheder med et lille eller mindre transportbehov har hidtil i udstrakt grad benyttet sig af speditører, når de har sendt varer afsted, men Maersk går nu efter dette marked med Twill-platformen, der skal gøre det nemt for ikke-specialister at bestille tranport-ydelser.
I år er platformens første store test år, hvor Maersk har et mål om at få omkring 10.000 firmaer til at køre 100.000 40-fods containere gennem platformen - med en ambition om at nå op på en mio. containere i 2025.
“Den forkromede langsigtede ambition er ikke hugget i sten endnu, og der er ingen tvivl om, at det kommer an på vores succes i år. Heldigvis er jeg ret optimistisk omkring, at vi nok skal nå vores mål i år,” siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen, der er chef for den den digitale platform i Maersk.
Twill er blot en ud af flere digitale platforme, som Maersk har bygget til forskellige kundegrupper, i bestræbelserne på at digitalisere alle logistik-kædens forretningsgange fra dør til dør.
Kilde: Finans