Mærsk tankskib lækker efter kollision
To skibe kolliderede i Houston Ship Channel omkring 12.33 mandag. Kemikalietankeren Carla Mærsk var for udadgående i kanalen i tåget vejr, da skibet kolliderede med fragtskibet Conti Peridot. Begge skibe blev kraftigt beskadiget. Tre tanke på Carla Mærsk lækker letantændeligt MTBE.
”Det var en betydelig kollision, der forårsagede markant skade på begge skibe. Selvom den kemiske væske leveres i flydende form, fordamper det hurtigt og kan umiddelbart lugtes. Man vil registrere lugten længe før koncentrationen når toksiske niveauer”, siger Capt. Brian Penoyer fra den amerikanske kystvagt.
Carla Maersk skulle efter forlydender have en last svarende til 216.000 tønder MTBE som er et additiv til at blande i benzin. Det kan forårsage svimmelhed, kvalme og åndedrætsbesvær ved indånding.MTBE anvendes til at forhindre bankelyde i motorer, er meget brændbart og lugter som fortynder. Kystvagten er endnu usikker på, hvor meget af denne last der er lækket.
”Besætningsmedlemmerne på Carla Mærsk er i sikkerhed. Hensynet til miljøet er af stor betydning for AP Møller - Mærsk Gruppen og vi gør alt for at undgå miljømæssig påvirkning. Vi arbejder tæt sammen med den amerikanske kystvagt”, skriver Mærsk-Gruppen i en erklæring.
Man har afspærret en del af kanalen helt for sejlads.
Barbers Cut Container Terminal og APM Terminals blev evakueret. To havnearbejdere blev sendt til hospitalet på grund af indånding af dampene. Der er ikke kommet nogen udtalelse om deres tilstand.
Flere veje blev afspærret og de første beredskabsfolk i området kunne ses iført tætsluttende dragter, iltflasker og gasmasker. Befolkningen i byen Morgans Point blev beordret til ikke at gå udenfor og holde vinduer døre og lukket samt undlade at bruge boligernes aircondition- anlæg.
Forbuddet blev ophævet mandag aften klokken 22 lokal tid.
Havnemyndighederne i Houston meddeler, at Barbours Cut Container Terminal ikke vil være i drift fra tirsdag morgen klokken 7 lokal tid. Alle andre havneterminaler, herunder Bayport Container Terminal, vil opretholde normal forretningsmæssig drift.
Årsagen til kollisionen er ikke klarlagt, men der var tæt tåge i området. The National Transportation Safety Board undersøger hændelsen.
Conti Peridot var lastet med stål. Skibet er lige som Carla Mærsk, der ifølge kystvagten har en mindre slagside, ankret op i kanalen.
Det er den anden kollision i Houston Ship Channel i løbet af de sidste fem dage. Torsdag i sidste uge kolliderede et containerskib og et kemikalietankskib. Der var ingen forurening eller personskader.
Kilde: click2houston.com