Mærsk tankskib har fået monteret rotorsejl
To 30-meter høje rotorsejl er på forsøgsbasis blevet installeret om bord på LR2-produkttankeren Maersk Pelican. Går det som planlagt, vil de to rotorer reducere brændstofudgiften, og dermed også udledningerne, med mellem 7 - 10 procent.
Rotorsejl er store cylindre, der drejer for at skabe en trykforskel - kaldet Magnus-effekten - som driver skibet fremad. De første skibe blev udstyret med rotorsejl i 1920’erne, men teknikken er aldrig slået helt igennem.
Rotorsejlene om bord på Maersk Pelican er leveret af det finske selskab Norsepower, og forsøget afvikles i et samarbejde mellem Maersk Tankers, Nosepower, ETI og Shell.
Sejlene er med en højde på 30 meter og en diameter på 5 meter, de hidtil største i verden. De blev monteret om bord på skibet i forbindelse med et anløb af Rotterdam Havn.
Maersk Pelican stævner om kort tid ud på sin første sejlads med den nye teknik.
Med installationen om bord på Maersk Pelican, har Norsepower nu tre forsøgsskibe i søen.
Redaktionen