Maersk Tankers tabte 1.8 mia. kr.
Maersk Tankers fik i 2012 et underskud på 1,8 milliarder kroner, mod et tab på 817 millioner kroner i 2011. Resultatet er tynget ned af en nedskrivning af skibsværdierne på 1,6 milliarder kroner. Omsætningen steg marginalt til 7.3 milliarder kroner fra 7 milliarder i 2011.
Nedskrivningen skete inden for segmenterne supertanker, produkt handy-tankers og små produkttankskibe.
En betydelig VLCC tonnage bliver tilført markedet i 2013, og stigningen i efterspørgsel forventes at være uændret.
Generel overkapacitet og en svag stigning i efterspørgsel påvirkede produkttankskibs segmentet negativt i 2012. Forventningerne til 2013 er uændrede med en relativ uændret udvikling i efterspørgsel og udbud.
I gassegmentet forventes indtjeningen at komme under pres som følge af et stigende udbud af skibe i 2013.
Maersk Tankers har startet flere initiativer for at forbedre profitabiliteten, heriblandt et projekt med initiativer til kommercielle forbedringer og omkostningsreduktioner.
Betydelige besparelser blev opnået i 2012, hvor initiativer inden for brændstofområdet bidrog mest med en reduktion på 7% svarende til USD 48 mio.
Maersk Tankers solgte i 2012 Small Northwest Europe segmentet som led i strategien om at optimere, fokusere på færre segmenter og frigøre kapital til nye investeringer. Disse investeringer vil omfatte en mulig opgradering af VLCCʼere, som vil medføre effektivitetsfordele og en positiv indvirkning på miljøet som følge af reduktion i brændstofforbruget.
Maersk Tankers har også reduceret time charter flåden betydeligt.
Maersk Tankers indgik aftale om salg af Handygas segmentet. Transaktionen vil finde sted i 2013.
Udover ovennævnte initiativer har Maersk Tankers besluttet kold oplægning af to VLCC skibe.
I 2012 tog Maersk Tankers levering af syv skibe (fem VLCCʼere og to produkttankskibe), solgte ti produkttankskibe og har ikke yderligere nybygninger i ordre.
Kilde: A.P. Møller - Mærsk