Maersk Tankers overså sanktions-regel

Maersk Tankers havde ikke tilstrækkelig styr på sanktions-reglerne overfor Rusland. Det er årsagen til, at tankskibet Maersk Magellan modtog en last dieselolie, der havde været om bord på et tidligere russisk flaget skib i strid med sanktionerne mod Rusland og derfor blev afvist i spansk havn.

Arkivfoto..

Af Lars Emtekær

Maersk Tankers tjekkede ganske vist de to skibe, der var involveret i leveringen af en last dieselolie til tankskibet Maersk Magellan. Men ikke grundigt nok. Det fremgår af det svar, som Maritime Danmark nu har modtaget fra den danske tankskibsoperatør.

Derfor blev Maersk Magellan den 10. februar nægtet adgang til havnen i Tarragona i Spanien. Et af de to tankskibe, der var involveret i leverancen, sejlede nemlig under russisk flag indtil juli i fjor, hvor det skiftede navn til Nobel og flag til Cameroon.

Og ingen skibe, der skiftede væk fra russisk flag efter invasionen af Ukraine den 24. februar i fjor må levere laster i EU-farvande. Det fremgår af de sanktioner, som EU har vedtaget.

Men det havde Maersk Tankers ikke styr på, fremgår det af kommentaren til Maritime Danmark:

“Vi kontrollerede begge fartøjer i henhold til sanktionsbestemmelserne, og ingen af dem var sanktioneret - eller under russisk flag. Vi undersøgte dog ikke skibenes tidligere flagskift,” skriver Maersk Tankers i en mail og tilføjer:

“Vi gennemgår løbende vores procedurer og vil også gøre det efter denne hændelsen for at tilføje yderligere sikkerhedsforanstaltninger”.

Flagskift, nye navne og ejere har siden krigens start været en udbredt praksis for at skjule et russisk ejerskab - og dermed få større chancer for at kunne fortsætte den indbringende forretning, f.eks med transport af olieprodukter.

Under den forudsætning, at ejerskab og flagskift ikke bliver tjekket.

Det glippede for Maersk Tankers, der er blandt verdens største kommercielle operatører af produkttankskibe.

Maersk Tankers oplyser, at skibet nu afventer nye instruktioner fra befragtere i forhold til losningen af lasten af dieselolie.

Maersk Magellan sejler under Singapore-flag og er ejet af Maersk Tankers Singapore.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle