Maersk Tankers: Big data er et nyt aktiv
Big data er nu så værdifulde for skibsfarten, at den udgør en helt ny aktiv-klasse, mener Søren Meyer, der er chef for strategi og transformation i Maersk Tankers ifølge Lloyds List. Rederiet indgik tidligere i år et samarbejde, der gør det muligt at udnytte big data forretningsmæssigt.
Udnyttelse af data er nu nøgleaspekt, når rederiet træffer beslutninger og gør det muligt at spare omkostninger og drage fordele af nye indkomstkilder, skriver Lloyds List.
Maersk Tankers benytter nu matematiske modeller, der gør det muligt for rederiet at modellere 19 separate markeder i op til 12 uger ud i fremtiden.
Derfor er alle Maersk Tankers fartøjer forbundet for derigennem at kunne indsamle data.
Udnyttelsen af big data kommer bl.a. som et resultat af Maersk Tankers strategiske partnerskab med CargoMetrics Technologies, der har som mål at gøre rederiet til førende på digitale løsninger.
Samarbejdet, der blev etableret i juli, giver Maersk Tankers eksklusiv adgang til CargoMetrics´ analysemodeller, algoritmer og features.
“I partnerskabet vil vi accelerere vores udnyttelse af digitale løsninger i tråd med vores forretningsstrategi, som vil give værdi til vores kunder og partnere, mens vi tjener penge og udvikler vores position som den digitale frontrunner i produkttankskibs-industrien. CargoMetrics er den rigtige partner til at understøtte os, da de har de analysemodeller, algoritmer og evner, som vi har brug for i Maersk Tankers,” udtalte Søren C. Meyer, da samarbejdet blev offentliggjort.
Redaktionen