Maersk Tankers ændrer beslutningsproces
Et omfattende analysearbejde skal fremover ligge bag de beslutninger, der træffes i Maersk Tankers. Selvom man fortsat skal bruge sin mavefornemmelse, skal der ligge mere viden bag de valg, som rederiet tager, mener adm. direktør Morten Engelstoft, så rederiet eksempelvis bliver bedre til at købe og sælge skibe på de rigtige tidspunkter.
”Vi skal blive bedre til at bruge data og analyseredskaber, når vi træffer vores beslutninger. Adgang til data har ikke været nem og transparent nok”, siger Morten Engelstoft.
”Vi skal ved at bruge mere data forsøge bedre at forstå den samlede konsekvens af de beslutninger, som vi træffer. Vi skal blive bedre til at købe og sælge skibe på de rette tidspunkter, og der er det åbenlyst, at vi skal bruge data mere”, tilføjer Morten Engelstoft.
En større brug af data vil være et brud med tidligere tiders måde at drive rederi på, for tidligere har rederiet haft succes med, at medarbejderne traf beslutninger på baggrund af intuition og traditionelt købmandskab.
Maersk Tankers fik i 2014 et overskud på 132 millioner dollar, hvilket var en klar forbedring i forhold til 2013, hvor resultatet blev et underskud på 317 millioner dollar. Resultatet i 2014 blev positivt påvirket af forbedret indtjening i LR2- og VLCC-segmenterne samt omkostningsbesparelser.
Kilde: Berlingske Business