Maersk svarer på Alang-kritik
NGO-gruppen Clean Shipping Coalition kritiserer Maersk Line for at ville omflage ældre skibe til ikke-EU-flag for at kunne ophugge skibene i Indien. Nu svarer Maersk Line igen, for rederiet mener omvendt, at det er EU’s foreslåede lovgivning på området den er gal med.
“Målet med EU-lovgivningen burde være at hæve standarderne der, hvor størstedelen af verdens flåde bliver ophugget. Det sker på ingen måde i den foreslåede lovgivning, da den undlader at støtte udviklingen og forbedringen, som vi har set i Alang. Vi opfordrer kraftigt EU-Kommissionen til at genoverveje sin position, da en uheldig konsekvens af den foreslåede lovgivning vil være udelukkelsen af de værfter, hvor mere end 70 procent af verdens flåde bliver ophugget”, siger Annette Stube, chef for bæredygtighed hos Maersk Line.
Indtil for nylig har Maersk Line fået ophugget skibe i Kina, men efter adskillige besøg i Indien har Maersk Line besluttet at få ophugget skibe i Alang og har allerede sendt to ældre containerskibe dertil.
Maersk Line’s beslutning underminerer ikke bare rederiets position som en ansvarlig industrileder, men underminerer også de europæiske bestræbelser på at forbedre skibsophugningen generelt, mener Clean Shipping Coalition.
Maersk Lines politik er kun at ophugge skibe på forsvarlig vis, og det har indtil for nylig kun været muligt i Kina og Tyrkiet. I de senere år er der sket gradvise forbedringer på ophugningsværfterne i Alang, og nu mener Maersk Line, at forbedringerne er så markante, at det er forsvarligt at ophugge skibe der. De pågældende Alang-værfter er certificeret efter Hong Kong-konventionens standarder.
Kilde: Splash 24/7