Maersk suspenderer resultat-forventninger

Baseret på de foreløbige tal forventer A.P. Møller - Maersk, at driftsresultatet (EBITDA) i 1. kvartal før omkostninger i forbindelse med omstrukturering og integration bliver omkring 1,4 mia. dollar. Men i lyset af corona-krisen suspenderer Maersk sin guidance på indtjeningen for hele året.

Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk.

Det forventede driftsresultat for 1. kvartal på 1,4 mia. dollar er lidt højere end resultatet for samme periode i fjor på 1,24 mia. dollar, dig negativt påvirket af en svag udvikling i volumen, men delvis afbødet af en stærk implementering af Maersk´ IMO 2020 strategi, både med hensyn til omkostningsreduktioner og afdækning af stigninger i brændstofpris, skriver Maersk i en selskabsmeddelelse.

"For 2020 har APMM tidligere guidet

EBITDA på omkring USD 5,5 mia., før omkostninger i forbindelse med omstrukturering og integration. Den globale COVID-19 pandemi påvirker det globale transportmarked og forsyningskæder voldsomt. Det fører til væsentlige usikkerheder og mangel på overblik inden for den globale efterspørgsel på containertransport. Mens den globale operation fortsætter som normalt, har APMM, som konsekvens af de nuværende usikkerheder relateret til fremtiden, besluttet at suspendere 2020 guidance for EBITDA, indtil vi har større klarhed over markedsudviklingen og de finansielle konsekvenser."

A.P. Møller fastholder den øvrige guidance for 2020 for vækst i volumen i Ocean, der forventes at være på linje med eller marginalt lavere end væksten i markedet, en høj cash convertion ratio og et akkumuleret CAPEX for 2020-21 på mellem 3-4 mia. dollar fastholdes, men der vil blive tiltag for at reducere CAPEX for 2020, skriver virksomheden.

Trods krisen fastholder Maersk sit aktietilbagekøbsprogram og den foreslåede dividende på godt 3 mia. kr. for 2019.

”Gennem de første to og en halv måned af 2020 er vi nået langt med vores IMO 2020 strategi om at håndtere ekstraomkostningerne i forbindelse med det IMO krævede skift til brændstof med et lavt svovlindhold per 1. januar. Vi har effektivt reduceret en del af ekstraomkostningen ved hjælp af optimerede indkøb, ved selv at blande og producere brændstof og gennem rateforøgelser, så vores kunder betaler den reelle brændstofpris. Som følge heraf forventer vi at levere et Q1 2020, som er bedre end Q1 2019, til trods for faldende volumener på tværs af vores forretninger grundet COVID-19 pandemien," udtaler Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk.

Maersk vil komme med en ny guidance for 2020, når der er større klarhed.

"Vores første prioritet er medarbejdernes sundhed og trivsel samt at støtte vores kunder,” slutterr Søren Skou,

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course