Maersk Supply i elektrisk samarbejde
Maersk Supply Service er gået sammen med Ørsted om at teste prototypen på en bøje, der kan lade fartøjer op, mens de ligger fortøjet og dermed har potentiale til at erstatte bunker med grøn elektricitet. Bøjen er udviklet af Maersk Supply og vil blive testet ved en af Ørsteds havvindparker i 2021.
“Lade-bøjen” fra Maersk Supply Service har potentiale til at kunne spare miljøet for udledningen af millioner af tons CO, hvis skibe, der ligger inaktive hen ved f.eks havvindparker i fremtiden kan slukke for maskinen og i stedet blive forsynet med grøn strøm,
Mens det er Maersk Supply Service, der har udviklet lade-bøjen er det Ørsted, der får ansvaret for at integrere den i gridden ved havvindmølleparken. Her skal den i slutningen af næste år forsyne et af Ørsteds serviceskibe med strøm.
Timingen for introduktionen af bøjen er rigtig, mener parterne, fordi store dele af flåden er ved at forberede sig på at kunne modtage landstrøm i havnene.
“Lade-bøjen kan anvendes som fortøjningspunkt uden for havne, ved havvindparker og i nærheden af andre offshore installationer. Samtidig kan den hjælpe med at begrænse den tiltagende trængsel af skibe og fjerne luftforurening fra havneområder,” skriver Maersk Supply Service i en pressemeddelelse.
“Ladebøjen tackler en lang række problemer: Lavere udledninger, et sikkert fortøjnings punkt for skibe, bedre brændstofeffektivitet og eliminering af motorstøj. Det er også en løsning, der kan implementeres i global skala og som kan blive
tilpasset efterhånden som den maritime industri bevæger sig mod hybridisering og elektrificering,” siger Jonas Munch Agerskov, direktør for Offshore Renewables i Maersk Supply Service.
Ørsted siger på forhånd, at de vil dele de intellektuelle rettigheder omkring design af integreringen af ladebøjen i havvindparkens grid med alle for at maksimere udbredelsen af den nye CO2- besparende opfindelse i hele havvindmølle-sektoren.
Ørsted har et mål om at kunne operere CO2-neutralt allerede i 2025.
Kilde: Maersk Supply Service