Maersk skrottede syv skibe i første kvartal
Maersk Line sendte i alt syv Panamax containerskibe til ophugning og genanvendelse i første kvartal i år. Fire af disse, der er mellem 19 og 21 år gamle, er sendt til Kina. De genbruges hos Jiangyin Xiagang Changjiang Ship Recycling.
”Jiangyin Xiagang Changjiang er en Lloyds Register certificeret facilitet, som har aftalt fuld at overholde Maersks Responsible Ship Recycling Standard (RSRS)”, siger en repræsentant fra Maersk til World Maritime News.
De resterende tre fartøjer, Sea Land Charger, Sea Land Eagle og Sea Land Racer blev solgt til Alang i Indien, i løbet af 1. kvartal 2017. De bliver skrottet af Shree Ram og Y.S. Investments. Det sker også i overensstemmelse med selskabets RSRS.
”I Alang forventer vi, at Georgia og Wyoming's skrotning vil være afsluttet inden udgangen af andet kvartal. Alt i alt er fem Maersk Line-fartøjer i øjeblikket ved at blive ophugget i Alang”, tilføjede Maersk-repræsentanten.
Ophugningen af de ovennævnte skibe kommer som konsekvens af 26 nybygninger, der skal leveres til virksomheden indtil udgangen af 2018. Virksomhedens ordrebog består af ti 2. generations Triple-E, ni 15.226 TEU og syv 3.596 TEU containerskibe.
Kilde: World Maritime News