Maersk skib angrebet i Guineabugten

Containerskibet Maersk Cadiz blev lørdag morgen angrebet af et ukendt antal pirater, mens skibet befandt sig i Guineabugten på en position 118 sømil sydvest for Bonny Island i Nigeria. Det er lykkedes piraterne at trænge om bord på containerskibet der sejler under Singapore flag.

“Vi kan bekræfte, at kriminelle den 19. december klokken 14.30 lokal tid er trængt om bord på Maersk Cadiz, mens skibet var på vej fra Tema i Ghana til Kribi, Cameroon”, skriver Signe Wagner, Head of Media Relations i Maersk, i en mail til Maritime Danmark.

Der foreligger ingen oplysninger om besætningens skæbne, og om piraterne fortsat befinder sig om bord.

Maersk oplyser i en opdatering søndag morgen, at et skib fra den nigerianske flåde nu er nået frem til Maersk Cadiz.

Antallet af piratangreb i Guineabugten har været stærkt stigende i år, og mønstret har typisk været, at piraterne forsøger at tage søfolk med sig som gidsler, når det lykkes dem at trænge om bord.

Om dette er tilfældet om bord på Maersk Cadiz, vides ikke.

“Sikkerheden for vores besætninger er det absolut vigtigste for os. For at beskytte besætningen, kan vi ikke oplyse yderligere på nuværende tidspunkt”, skriver Signe Wagner til Maritime Danmark.

Maersk Cadiz er bygget i 2013, er 249 meter langt og har en kapacitet på 4.500 containere.

Danmark har taget initiativ til at etablere en international flådestyrke, der skal patruljere i Guineabugten for at beskytte den internationale skibstrafik.

Den 7. november angreb pirater det danske tankskib Torm Alexandra i Guineabugten. Her lykkedes det også piraterne at trænge om bord på skibet, men besætningen havde inden da søgt sikkerhed i skibets citadel - der er et særligt sikret rum, som pirater har meget vanskeligt ved at trænge ind i.

Ingen besætningsmedlemmer blev taget som gidsler, og italienske marinesoldater kunne efterfølgende befri skibet og besætningen.

Guineabugten betragtes som det farligste farvand at besejle for den internationale skibstrafik.

”90 procent af verdens kidnapninger til søs sker i Guineabugten, og derfor er det klart det geografiske område, der bekymrer os mest. En internationalt koordineret indsats med militær deltagelse af Danmark i området kan være en af løsningerne til bedre sikkerhed", sagde Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i sidste måned i forbindelse med meddelelsen om, at Danmark overtager ledelsen af den europæiske flådestyrke ved Hormuz-strædet – EMASoH.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark