Mærsk sikrer brændstof til CO2-neutralt skib
Mærsk har indgået en aftale med det danske selskab REintegrate om levering af e-metanol til rederiets første CO2-neutrale containerskib, der sættes i drift i 2023. Metanolen produceres på et nyetableret produktionsanlæg i Danmark.
”Denne type partnerskab kan blive et blueprint for, hvordan man skalere produktionen af grønt brændstof gennem samarbejde med partnere på tværs af industrien”, Henriette Hallberg Thygesen, administrerende direktør i Fleet & Strategic Brands, A.P. Møller – Mærsk.
REintegrate er et datterselskab af det danske vedvarende energiselskab European Energy.
”Aftalen med European Energy/REintegrate sikrer at vi er på rette vej til at indfri vores ambition om, at have verdens første containerskib drevet af CO2-neutralt metanol på vandet i 2023”, siger Henriette Hallberg Thygesen.
Det nyetablerede anlæg skal fra 2023 levere ca. 10.000 tons CO2-neutralt e-metanol til containerskibet om året. Anlægget vil anvende vedvarende energi og biogenetisk CO2 til at producere e-metanol.
Den vedvarende energi leveres af et solcelleanlæg i Kassø på Sydsjælland.
Verdens første e-metanol drevne containerskib bliver 172 meter langt, og forventes at være i drift i midten af 2023. Det vil sejle for Sealand Europe, et Mærsk-datterselskab der driver feeder-trafik i Nordeuropa.
Redaktionen