Maersk sætter A-E rute på pause
Lars Jensen, CEO i Asia Pacific afdelingen hos Maersk Line, fortæller til Lloyd’s Loading List.com, at væksten i volumen på ruterne fra Asien til Europa er mindre end det forventede hidtil i 2015. Det får nu rederiet til, indtil videre at stoppe AE9 rotationen fra midt i næste måned.
”Vi er i højsæsonen nu, men vi har set i 2. kvartal, at efterspørgslen i Europa er aftaget, og vores forventninger til den globale vækst for 2015 er lidt nede. Vores volumen er er steget i højsæsonen i de sidste par måneder, men det har været lidt mindre end forventet.
Vores seneste tal for juli viser, at handlen på Europa er faldeti forhold til 2014”, siger Lars Jensen.
Fra midten af næste måned ophører AE9 sløjfen, som vil blive erstattet af en sæsonbestemt tjeneste som del af Mærsks East West Networks optimeringsproces, der blev annonceret i midten af august. Den nye tidsplan vil muliggøre en bedre kapacitetsudnyttelse i høj - og lavsæson.
Havnene i AE9 servicen dækkes dog af andre netværk, så der er ingen havne, der ikke anløbes. Desuden er der mulighed for at indsætte ekstra kapacitet med ret kort varsel, hvis der opstår behov, som det nogle gange sker blandt andet i forbindelse med det kinesiske nytår.
Maersk Line vil følge udviklingen tæt og foretage de nødvendige justeringer, når det er nødvendigt. Der kan eventuelt også blive tale om at genoptage servicen, hvis volumen og raterne stiger. Ifølge Maersk er afskiberne dog ikke parat til at betale en lidt højere pris for en bedre service. Derfor er Daily Maersk, nærmest sat på stand-by for tiden.
Lars Jensen mener, at produktet måske, med den uventet aftagende vækst ikke mindst i Kina, var en smule forud tidsmæssigt.
Kilde: Lloyds Loading List