Mærsk ruster sig til nye opkøb

Den verdensomspændende krise i skibsfarten betyder, at 2009 bliver et af de hårdeste år i shipping i mange år. De svageste rederier vil bukke under, og det vil give de stærkeste mulighed for at gøre en god handel. Og den mulighed er Mærsk parat til at gribe.

"Vi arbejder på at skabe finansiel fleksibilitet til at kunne udnytte nogle af de chancer, som vi forventer vil vise sig", siger skibsreder Nils Smedegaard Andersen til Morgenavisen Jyllands-Posten.

"Vi tror, at det er lige lovligt tidligt for øjeblikket, lige som vi har et stort investeringsprogram, som vi har rigeligt at gøre med at sætte i drift, men der kan komme attraktive opkøbsmuligheder, som vi vil være parate til at reagere på", siger Smedegaard.

Maersk Line fik i 2008 leveret 26 nye containerskibe og forventer i år at tage levering af ni containerskibe. I 2010 følger yderligere seks, og til levering i 2011-12 er 32 containerskibe i ordre. Et omfattende program i en situation, da markedet er kommet under pres fra faldet i verdenshandelen.

"Januar var en dårlig måned, og det var november og december også, både hvad angår mængder og fragtrater. Vi prøver at reparere på fragtraterne, ligesom man må antage, at fragtvolumen begynder at rette sig i løbet af året, men foreløbig ser det tungt ud", siger Nils Smedegaard Andersen til avisen.

Maersk Line har allerede valgt at lægge en halv snes containerskibe op, og Nils Smedegaard Andersen udelukker ikke, at flere kan blive nødt til at kaste anker for en længere periode.

"Da vores containerskibe sejler i rutefart, er det ikke så enkelt at tilpasse kapaciteten på kort sigt. Der, hvor mange ruter mødes, er der mulighed for at flytte rundt på skibene, og det sker. Vi laver vores fartplaner og tilpasser vores tonnage til de forventninger, som kunderne har til fragtmængder på længere sigt og naturligvis helst i form af faste ordrer, men aktuelt ved mange kunder ikke, hvordan deres situation tegner sig blot få måneder frem", siger Smedegaard Andersen.

"Vi lægger ikke vores planer måned for måned, når det gælder containerskibstrafikken, men i den aktuelle situation er vi i højere grad selv tvunget til at gætte på, hvad volumen bliver og indrette os herpå",

Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer passage under Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren afviser at bygge fregatter i Danmark

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course