Maersk risikerer at miste sin førerposition
MSC, der råder over verdens næststørste containerflåde, har ifølge det danske analyseselskab Sea-Intelligence opkøbt mange skibe på brugtmarkedet de seneste måneder, og haler nu for alvor ind på Maersk, der de seneste 25 år har været verdens største containerrederi.
Ifølge Sea-Intelligence råder Maersk i dag over en flåde, der har en kapacitet der er 6 procent større end MSCs, men indregner man de eksisterende ordrebøger, reduceres forspringet til 4 procent.
Forlydender i markedet vil vide, at MSC er på vej til at afgive en ordre på en serie af containerskibe med en kapacitet på 23.000 TEU, hvilket vil indsnævre forskelle mellem de to rederier yderligere, da Maersk ingen planer har om at kontrahere yderligere skibe.
Maersk forfølger en strategi om profitabilitet før volumen, og satser derfor på en løbende optimering af den eksisterende flåde. At rederiet derved risikerer at miste førerpositionen er formelt set ikke et problem for det danske rederi, selvom det nok ikke vil være mindre godt for de ansattes selvforståelse.
Maersk konkurrer dog ikke kun med MSC, men samarbejder også med det schweiziske rederi i den såkaldte 2M-Alliance.
Den tidligere Maersk COO Søren Toft tiltræder i denne måned som nye CEO i MSC.
Redaktionen