Maersk prissætter EU´s klimakvoter for skibe
Selvom forslaget om at indføre klimakvoter (ETS) for shipping endnu ikke er endelig på plads i EU, vover Maersk pelsen og sætter beløb på den ekstrabetaling, som indkøbet af CO2-kvoter vil koste kunderne fra nytår. Beløbet er beskedent i forhold til de nuværende tårnhøje rater.
Arkivfoto..
Endnu er EU ikke blevet enige med sig selv om, hvordan ETS skal indføres og indfases, men med udgangspunkt i det foreliggende forslag anslår Maersk, at fragten af en almindelig fyrrefods-container fra Nordeuropa til USA vil blive pålagt et gebyr på 184 dollar, mens en kølecontainer skal koste 276 dollar ekstra.
Meromkostningen er beskeden målt i forhold til den meget høje pris, som kunderne betaler efter fragtraternes himmelflugt.
Det er således ikke usædvanligt at skulle betale 8.500 dollar for at få fragtet en fyrrefods-container (FFE) fra Europa til USA - og ETS-gebyret udgør blot godt et par procent af dette beløb. Ifølge Maersk vil gebyret udgøre 99 dollar pr. FFE fra Nordeuropa til Fjernøsten og 170 dollar den anden vej for en almindelig container.
Maersk understreger i sit nyhedsbrev, at reglerne endnu ikke ligger fast og at regneeksemplerne tager udgangspunkt i, at kvotesystemet indføres fuldt ud fra starten - som krævet af et flertal i EU-Parlamentet - og således uden en indfasningsperiode.
Kilde: Maersk