Maersk presset før generalforsamling i dag
Aktiekursen har siden offentliggørelsen af Maersk´s strategi om at skille sig af med de energirelaterede aktiviteter i 2016 kun kendt en vej: jævnt ned ad bakke. På generalforsamlingen i dag skal formanden for bestyrelsen, Jim Hagemann Snabe, forsøge at vende den udvikling.
Maersk-toppen underspillede ikke omfanget af den opgave, selskabet stod overfor, da den nye strategi blev offentliggjort i 2016. Det ville tage tid og hårdt arbejde at transformere det tidligere konglomerat til en ren digitalbaseret transportforretning.
Men et kig på den jævnt faldende aktiekurs viser, at markedet er utålmodigt og kræver svar: Hvordan skal Maersk udvikle sig i fremtiden, sådan mere konkret?
Det er på den baggrund, at bestyrelsesforman Jim Hagemann Snabe kl. 10 i dag indtager podiet for at aflægge beretning på selskabets generalforsamling i Bella Center. Maersk er kommet i mål med frasalget af de energirelaterede aktiviteter - eller næsten i mål, da salget af Maersk Supply Service blev opgivet for kort tid siden. Selskabet overføres nu til den division i A.P. Møller - Maersk, der bl.a. rummer produktion af kølecontainere.
Maersk-toppen har tidligere indikeret, at selskabet i langt højere grad skal ind i transport på landjorden. Men hvordan? I dagens Berlingske udtaler topchefen i DSV, Jens Bjørn Andersen, der lige er nået i mål med det gigantiske opkøb af konkurrenten Panalpina for ca. 30 mia. kr., at han forventer, at Maersk vil holde sig fra den del af transportforretningen på land, hvor DSV tjener penge.
“Det vil være relativt surrealistisk, hvis de begyndte på det. Måske kan de gå ind og lave nogle ydelser, som ikke er i konkurrence med det, som vi laver. Det vil vi have det helt fint med,« siger Jens Bjørn Andersen til Berlingske.
Måske får vi en del af svaret på Maersk´s udfordringer i Hagemann Snabes beretning i dag. En forklaring, der skal få aktiemarkedet til at se med mere positive øjne på fremtiden for A.P. Møller - Maersk.
Redaktionen