Maersk optimerer Asien - Nordeuropa
Maersk Line vil forbedre sit netværk mellem Asien og Nordeuropa, der er verdens største handelsvej. Det justerede netværk vil tilbyde et mere pålideligt produkt og forbedre transittiderne i vigtige korridorer samt levere operationelle besparelser.
”Vi udnytter vores størrelse til at levere et bedre produkt. Med det største netværk og indsættelsen af en stadig mere ensartet flåde af ultra-store containerskibe, fastholder vi vores omfattende direkte dækning. Samtidig fokuseres hver service på klassens bedste transittider til specifikke markeder på handelen”, siger Vincent Clerc, Chief Commercial Officer i Maersk line.
Maersk Line vil fjerne overlappende havneanløb for at reducere antallet af direkte anløb i netværket. Dette muliggør øget driftssikkerhed gennem langsommere netværkshastigheder, mens reduktionen i havneanløb gør det muligt for Maersk Line at opretholde konkurrencedygtige transittider.
Maersk Line vil først og fremmest styrke forbindelserne fra de vigtigste asiatiske markeder til Bremerhaven og Rotterdam, hvor de vestgående transittider er forbedret med op til fire dage. Den østgående transittid mellem Rotterdam og Shanghai reduceres med fem dage, hvilket giver et unikt produkt på markedet.
Maersk Line har trukket på erfaringerne fra det første år med operationer i 2M alliancen, ved justering af netværket. den 10-årige aftale med MSC, der trådte i kraft i starten af 2015, er den eneste globale alliance, der ikke er påvirket af den aktuelle uro blandt de globale containerrederi-alliancer.
Forbedringerne af netværket forventes at blive fuldt indfaset i løbet af tredje kvartal af 2016.
Kilde: Maersk Line