Maersk opgraderer 200 indchartrede skibe
A.P. Moller – Maersk igangsætter et omfattende effektiviseringsprogram på omkring 200 time-chartrerede containerskibe i samarbejde med 50 skibsejere. Målet er lavere slot-omkostning via bedre brændstofeffektivitet og højere lasteevne – og dermed lavere udledninger.
Omkostningerne til opgraderingen af de mange skibe deles mellem Maersk og skibsejerne.. Foto: Maersk
“Vores mellem- og langfristede chartrede flåde udgør en væsentlig del af både driften og det samlede brændstofforbrug. Ved at arbejde tæt med partnerne kan vi indføre løsninger, der reducerer emissioner og samtidig styrker flådens konkurrenceevne,” siger Ahmed Hassan, der er Head of Asset Strategy & Strategic Partnerships hos Maersk i en pressemeddelelse fra selskabet.
Maersk sigter mod en 35 pct. absolut reduktion i scope 1-udledninger i 2030 i forhold til baseline 2022 og ser flådeopgraderinger som et vigtigt kortsigtet værktøj:
“Brændstofskift er nødvendigt på langt sigt, men investeringer i effektivitetsforbedringer giver håndgribelige reduktioner her og nu,” siger Hassan.
Maersk og ejerne har allerede gennemført over 1.500 delprojekter på de 200 skibe; yderligere omkring 1.000 er i gang og forventes afsluttet senest i 2027. Omkostningerne deles mellem Maersk og skibsejerne.
“Modellen er win-win: Maersk sænker emissioner og brændstofudgifter, mens ejerne får langtidsholdbar værdi i moderniserede skibe,” siger Hassan.
De mest udbredte ændringer omfatter nye propellere og optimerede bulbous bows for at reducere modstand og energitab.
“Mange af skibene er designet til højere marchhastigheder end i dag. Ved at udskifte propeller og bulb, som er optimeret til hurtigere sejlads, ligger der et stort effektivitets-potentiale,” siger Anda Cristescu, Head of Chartering & Newbuilding hos Maersk.
Programmet omfatter både ejede og chartrede skibe og skal hjælpe Maersk med at nå sine 2030-mål for udledningen af CO2 samtidig med, at flådens konkurrencedygtighed styrkes.
-emte