Maersk: Nødvendigt med dato for stop

Det skal sættes en slutdato brugen af fossile brændstoffer med en global aftale. Det er den eneste vej til at nedbringe skibsfartens udledninger af drivhusgasser, sagde Maersk´s chefrådgiver for grøn omstilling, Concepción Boo Arias på COP27.

Foto: Maersk..

“Det er meget vigtigt at få den rigtige globale regulering på plads. Investeringerne kommer kun, når lovgivningen er på plads,” sagde Arias på et møde om produktion af fremtidens skibsbrændstoffer under COP27.

Ud over en fast slutdato for brug af fossile brændstoffer har shipping-industrien brug for en global skat på CO2 udledning, globale brændstofstandarder og instrumenter til at gøre den globale energiomstilling socialt og kommercielt levedygtig, tilføjede hun.

Maersk-topchef Søren Skou har tidligere foreslået en CO2-afgift på skibsbrændstoffer på mindst 450 dollar pr. ton som en vej til at indsnævre forskellen på fossile brændsler og de dyrere grønne brændstoffer.

Maersk har opfordret IMO til at indføre markedsbaserede tiltag i 2025 for at accelerere dekarboniseringen af skibsfarten og bruge CO2-afgiften til at skabe en fond, der kan blive brugt til at støtte investeringer i udviklingslande i en overgangsfase.

I forhold til Maersk´s egen indsats i kampen for at nedbringe udledningen pegede Arias på rederiets investeringer i skibe, der skal drives af grøn metanol og noterede, at den største udfordring er at øge produktionen af de grønne brændstoffer.

Maersk har 19 store dual-fuel containerskibe i ordre, der kan drives af grøn metanol. De vil alene få brug for 1,5 mio. tons af det grønne brændstof årligt. Og Maersk har brug for 6 mio. tons grøn metanol årligt for at nå deres reduktionsmål i 2030 og endnu større mængder for at nå målet om en netto-nul udledning i 2040.

Dertil kommer de mængder, som andre rederier får brug for.

I dag ligger produktionen på blot 30.000 tons.

Maersk har indgået syv strategiske partnerskaber med potentielle metanolproducenter verden over i et forsøg på at løse udfordringerne.

Senest har det danske rederi indgået en stor samarbejdsaftale med den spanske regering om at undersøge mulighederne for storskala produktion af grønne brændstoffer i Spanien. Hvis mulighederne udnyttes fuldt ud har aftalen et potentiale til at kunne levere 2 mio. tons grønt brændstof årligt.

Kilde: Offshore Energy.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark