Maersk: Nødvendigt med dato for stop
Det skal sættes en slutdato brugen af fossile brændstoffer med en global aftale. Det er den eneste vej til at nedbringe skibsfartens udledninger af drivhusgasser, sagde Maersk´s chefrådgiver for grøn omstilling, Concepción Boo Arias på COP27.
“Det er meget vigtigt at få den rigtige globale regulering på plads. Investeringerne kommer kun, når lovgivningen er på plads,” sagde Arias på et møde om produktion af fremtidens skibsbrændstoffer under COP27.
Ud over en fast slutdato for brug af fossile brændstoffer har shipping-industrien brug for en global skat på CO2 udledning, globale brændstofstandarder og instrumenter til at gøre den globale energiomstilling socialt og kommercielt levedygtig, tilføjede hun.
Maersk-topchef Søren Skou har tidligere foreslået en CO2-afgift på skibsbrændstoffer på mindst 450 dollar pr. ton som en vej til at indsnævre forskellen på fossile brændsler og de dyrere grønne brændstoffer.
Maersk har opfordret IMO til at indføre markedsbaserede tiltag i 2025 for at accelerere dekarboniseringen af skibsfarten og bruge CO2-afgiften til at skabe en fond, der kan blive brugt til at støtte investeringer i udviklingslande i en overgangsfase.
I forhold til Maersk´s egen indsats i kampen for at nedbringe udledningen pegede Arias på rederiets investeringer i skibe, der skal drives af grøn metanol og noterede, at den største udfordring er at øge produktionen af de grønne brændstoffer.
Maersk har 19 store dual-fuel containerskibe i ordre, der kan drives af grøn metanol. De vil alene få brug for 1,5 mio. tons af det grønne brændstof årligt. Og Maersk har brug for 6 mio. tons grøn metanol årligt for at nå deres reduktionsmål i 2030 og endnu større mængder for at nå målet om en netto-nul udledning i 2040.
Dertil kommer de mængder, som andre rederier får brug for.
I dag ligger produktionen på blot 30.000 tons.
Maersk har indgået syv strategiske partnerskaber med potentielle metanolproducenter verden over i et forsøg på at løse udfordringerne.
Senest har det danske rederi indgået en stor samarbejdsaftale med den spanske regering om at undersøge mulighederne for storskala produktion af grønne brændstoffer i Spanien. Hvis mulighederne udnyttes fuldt ud har aftalen et potentiale til at kunne levere 2 mio. tons grønt brændstof årligt.
Kilde: Offshore Energy.