Maersk, MSC og MOL aftaler fartøjsdeling
Maersk Line offentliggjorde i går, at rederiet har indgået aftale om en deling af fartøjer, VSA, med Mediterranean Shipping Company, MSC, og Mitsui OSK Lines, MOL, på ruterne fra Asien til Sydamerikas østkyst.
”Asien til østkysten af Sydamerika er en vigtig rute til transport af elektronik og bildele, i forhold til bilindustrien i Latinamerika. Ruten letter også eksporten af protein fra Sydamerikas østkyst til Asien”, skriver Maersk Line i en pressemeddelelse.
Aftalen omfatter to rotationer, loops, der vil blive betjent af i alt 22 fartøjer. Maersk Line og MSC stiller hver med seks 9.000 TEU skibe på loop et, mens MOL betjener det andet loop med 10 skibe på 5.500 TEU.
Fartøjsdeling aftalen erstatter den nuværende aftale, som Maersk Line har på de samme ruter. Den udløber ved udgangen af juni. Den nye aftale træder i kraft med det første skibs afgang fra Asien i første uge af juli.
De to rotationer ser således ud:
Loop et: Busan i Sydkorea – Shanghai, Ningbo, Chiwan, Yantian, alle i Kina - Hong Kong - Singapore – Santos og Parangua i Brasilien - Buenos Aires i Argentina -Montevideo i Uruguay) - Rio Grande,- Paranagua og Santos i Brasilien - Coega i Sydafrika - Singapore - Hong Kong – Busan.
Loop to: Chiwan og Yantian i Kina - Hong Kong - Singapore – Santos, Sepetiba, Itajai, Navegantes, Sao Francisco do Sul, Santos og Sepetiba alle I Brasilien – Capetown og Durban I Sydafrika - Singapore – Chiwan.
Kilde: IHS Maritime