Mærsk: Mørke udsigter for 2009
A.P. Møller-Mærsk fik et overskud på 17,6 milliarder kroner i 2008 - et resultat der lever op til de forventninger der var givet. Men udsigten for 2009 er dyster. Mærsk venter et markant lavere resultat i 2009.
A.P. Møller-Mærsk havde en driftsmæssig fremgang i stort set alle forretningsområder i 2008. Resultatet er dog påvirket af den globale økonomiske afmatning, der blev tydelig sidst på året.
Årets resultat er påvirket af betydeligt lavere indtjening i Danske Bank og nedskrivning af goodwill vedrørende aktier i Danske Bank samt nedskrivning af anlægsaktiver i øvrigt.
Høje gennemsnitlige oliepriser og samlet større produktionsandel påvirkede olie- og gasaktiviteterne positivt, og resultatet blev samlet markant højere end i 2007 på trods af øgede produktions- og efterforskningsomkostninger, samt nedskrivninger som følge af lavere oliepriser ved udgangen af året.
Ifølge ledelsens beretning opnåede Mærsk, en betydelige driftsforbedring i containeraktiviteterne i løbet af året, men vanskelige markedsvilkår især i andet halvår påvirkede resultatet negativt.
Resultatet eksklusive avancer ved salg af skibe m.v. og engangsomkostninger ved streamLINE var lidt over 2007, men fortsat ikke tilfredsstillende.
Der var vækst i omsætning, resultat og pengestrøm fra driften i terminalaktiviteterne.
For offshore aktiviterene gælder det, at der var et højt aktivitetsniveau i offshoremarkederne og gennemsnitligt gunstige rater for råolie- og produkttankskibe. Resultatet eksklusive salgsavancer og nedskrivning for Tank, offshore og anden skibsfart var lidt over 2007.
Samlet for A.P. Møller - Mærsk Gruppen venter ledelsen
i 2009 et resultat eksklusive avancer ved salg af skibe, rigge m.v. betydeligt under 2008. Med den nuværende markedssituation er det ikke realistisk at forvente avancer af betydning ved salg af skibe, rigge m.v.
Der er betydelig usikkerhed knyttet til forventningerne til 2009, ikke mindst som følge af udviklingen i verdens-økonomien. Særlig usikkerhed knytter sig til udviklingen i containerfragtraterne, de transporterede mængder, USD-kurs og oliepris.
Kilde: A. P. Møller-Mærsk