Mærsk: Markedsandele er ikke alt
Selv om Maersk Line har tabt store markedsandele i USA, så rederiet nu er nede på en markedsandel på omkring 11 procent, er rederiets transatlantiske chef ikke bekymret. Han har fokus på at forbedre indtjeningen.
"Det, som det handler om, er, at vi hurtigere end vores konkurrenter justerer og mere dynamisk ændrer vores rutenetværk. Det er meget vigtigere end markedsandele, når det handler om at reducere sine tab og få vendt virksomheden", siger Maersk Lines transatlantiske chef, Søren Castbak, til Børsen.
Maersk Lines markedsandel befinder sig i dag på et niveau på omkring 11 procent stærkt fulgt af det schweiziske rederi MSC, der sidder på 9 procent af det amerikanske marked.
"Men markedsandelen er ikke i sig selv central på det amerikanske marked. Det er vigtigt at få en god balance mellem markedsandel og indtjening", siger Søren Castbak.
Investeringsbanken Carnegie sagde tirsdag, at rederiets situation er kritisk, da Maersk Line har tabt markedsandele på grund af urentable laster.
Omkring i tredjedel af Maersk Lines samlede indtjening kommer fra det amerikanske marked.
Kilde: sydinvest.dk