Maersk Line udvider i New Zealand
Maersk Line har indgået en strategisk alliance med logistikselskabet Kotahi, som blandt andet betyder, at større containerskibe end hidtil vil anløbe New Zealand. Havnen i Tauranga bliver udbygget, så den snart kan tage imod 6.500 TEU containerskibe.
”Den nye langsigtede kontrakt med Kotahi repræsenterer en ny model for samarbejde for vores virksomhed og giver sikkerhed for Maersk Line. På grund af de garanterede fragtmænger har Maersk Line forpligtet sig til at introducere en ny 4.500 TEU service fra oktober 2014 til Tanjung Pelepas i Malaysia for at yde ekstra kapacitet og supplere vores nuværende Northern Star og Southern Star service”, siger Gerard Morrison, adm. direktør for Maersk Line i New Zealand.
Maersk Line anvender 10 skibe på de to nævnte services mellem New Zealand og Malaysia samt Singapore. Desuden har Maersk Line en ugentlig forbindelse fra New Zealand til Kina og Sydkorea og blandt andet også en ugentlig rute til USA’s østkyst.
Ifølge aftalen har Kotahi forpligtet sig til at levere op til 2,5 millioner TEU containere til Maersk over de næste 10 år med start fra 1. august 2014. Samtidig har Kotahi indgået en aftale med havnen i Tauranga om, at 1,8 millioner TEU over de næste 10 år skal eksporteres via Tauranga. Det har fået Tauranga Havn til omvendt at forpligte sig til at investere i infrastruktur, så havnen bliver i stand til at tage imod 6.500 TEU store containerskibe.
Gerard Morrison siger om de 6.500 TEU containerskibe, som Maersk Line har lovet at indsætte til og fra New Zealand:
”Disse skibe er betydeligt mere brændstofeffektive pr. container og vil reducere CO2-påvirkningen fra søfragt på New Zealands eksport med cirka 22 procent pr. containerenhed sammenlignet med det eksisterende gennemsnit for New Zealands industri”.
Kilde: TradeWinds