Maersk Line tvunget til prisstigninger
Maersk Line hæver nu priserne på grund af de nye miljøkrav, der trådte i kraft 1. januar. Den dyrere, svovlfattige bunkerolie forøger Maersk Line’s bunkeromkostninger med 1,2 milliarder kroner i 2015. Danske rederier frygter at tabe markedsandele.
”Vi er klar til at løfte vores ansvar for et renere miljø. Men alle kan se, at det økonomiske incitament til at snyde er relativt stort i en økonomisk presset rederibranche. Derfor så vi gerne, at myndighederne i de pågældende lande gjorde endnu mere ud af at håndhæve reglerne”, siger Søren Skou, adm. direktør i Maersk Line.
Maersk Line hæver priserne for transporter ind og ud af de berørte områder med op til 980 kroner for transport af en standardcontainer fra Canada til en nordeuropæisk havn. Mellem Asien og Nordeuropa stiger prisen med 200 kroner pr. container.
Danmarks Rederiforening har beregnet, at et rederi kan spare op til 600.000 kroner på en enkelt sejlads ved ikke at overholde de nye miljøkrav og i stedet sejle videre på den traditionelle bunkerolie. Flere rederier har rettet et kritisk fokus på russiske rederier, som sejler til og fra de russiske østersøhavne. Da Rusland ikke er EU-medlem, er landet ikke forpligtet til at øge kontrollen med skibe i russiske havne.
I de første ni måneder af 2014 havde Maersk Line et overskud efter skat på 1,7 milliarder dollar mod 1,2 milliarder dollar i tilsvarende periode i 2013. Forbedringen i overskuddet skyldes blandet andet, at bunkeromkostningerne blev reduceret. I tredje kvartal blev bunkeromkostningerne således reduceret med 3,2 procent på årsbasis, men det var altså før, de nye svovlkrav blev indført.
Kilde: Dagbladet Børsen