Maersk Line sagsøges efter kollision
Fire grundejere hævder at have lidt skader efter kollisionen i Huston Ship Channel mellem Carla Maersk og bulk carrieren Conti Peridot den 9. marts i år. De har nu anlagt sag, hvor de kræver erstatning. Begge skibes ejere, her iblandt Maersk Line, samt to lodsfirmaer er sagsøgt.
Sagen blev mandag rejst i Harris Countys 234. State District Court af fire Morgan Point husejere. Kravet er rejst mod blandt andre Maersk Line og Conti Group samt Houston Pilots Association og Beatty Street Properties, som begge leverer lodser til
at navigere store skibe ind og ud af havnen i Houston.
Kemikalietankskibet, Carla Maersk, der er på 45.000 DWT kolliderede med det 57.100 DWT store fragtskib Conti Peridot i the Houston Ship Channel i tæt tåge. Begge skibe fik alvorlige skader, men ingen af skibene har på noget tidspunkt været i fare for at synke.
En foreløbig rapport fra den amerikanske havarikommission - the National Transportation Safety Board - om kollisionen mellem den danske kemikalietanker Carla Maersk og bulk carrieren Conti Peridot konkluderer, at det danske skib var uden skyld i hændelsen.
De to skibe, der begge havde lods om bord, kolliderede den 9. marts i the Houston Ship Channel i tæt tåge. Begge skibe fik svære skader ved sammenstødet, det danske skib de mest alvorlige, da der blev slået hul på to af skibets tanke, hvorfra brændstoftilsætningsstoffet MTBE strømmede ud i kanalen.
Den stærkt trafikerede kanal var lukket i tre dage mens de amerikanske miljømyndigheder opsamlede det lækkede MTBE.
NTSB peger i sin foreløbige rapport på, at lodsen om bord på Conti Peridot fik vanskeligheder med at navigere fragtskibet i den smalle kanal efter at have passeret et andet skib. Carla Maersk ligger lige nu på Bahamas i tørdok for reparation. Det forlyder, at Conti Peridot skal repareres i samme dok, lige så snart Carla Maersk er færdig.
NTSB foreløbige Marine Accident rapport om hændelsen kan findes på engelsk
Kilde: chron.com