Maersk Line overskud på 1,2 mia. kr.
Maersk Line fik i 1. kvartal et overskud på 1,2 milliarder kroner, mod et underskud på 3,4 milliarder dollar i 1. kvartal sidste år. Fore hele året forventer ledelsen et bedre resultat end sidste år, primært på grund af reducerede omkostninger, samt det forbedrede resultat i 1. kvartal.
Omsætningen var med 6,3 mia. dollar uændret fra første kvartal 2012, og positivt påvirket af, at de gennemsnitlige fragtrater steg med 4,7% til 2.770 USD/FFE og negativt påvirket af, at mængder faldt med 4,0% til 2,1 mio. FFE.
Maersk Lines beregnede samlede markedsandel i Q1 var på niveau med den gennemsnitlige markedsandel i 2012.
De samlede enhedsomkostninger pr. FFE faldt med 7,1% til 2.871 USD/FFE, hovedsagelig på grund af rutenetværkseffektiviseringer.
Maersk Line anvendte fortsat super slow steaming for at reducere udledninger og brændstofomkostninger. Faldet på 26% i brændstofomkostninger til USD 1,4 mia. i forhold til første kvartal 2012 skyldtes et 19% lavere brændstofforbrug samt et fald på 9% i den gennemsnitlige brændstofpris.
Maersk Line tog levering af to WAFMAX og tre SAMMAX containerskibe i første kvartal 2013 på i alt 35.000 TEU og har dermed fået leveret de 22 WAFMAX og de 16 SAMMAX skibe, der blev bestilt i 2008. Der blev ikke solgt nogle skibe i første kvartal 2013.
Ved udgangen af første kvartal 2013 bestod flåden af 275 ejede skibe (1,5 mio. TEU) og 302 chartrede skibe (1,1 mio. TEU) med en samlet kapacitet på 2,6 mio. TEU. Maersk Line ejer fem og chartrede syv multi purpose skibe.
Kapaciteten for Maersk Lines flåde er faldet med 0,9% siden udgangen af 2012 og er blevet reduceret med mere end 3,2% i antal skibe. Kapaciteten, som midlertidigt er taget ud af drift ved udgangen af første kvartal 2013, var 163.000 TEU (28 skibe) mod 107.000 TEU (21 skibe) ved udgangen af 2012, hvilket svarer til cirka 20% af den samlede oplagte kapacitet på markedet.
Der blev ikke bestilt nye skibe i første kvartal 2013.
Kilde: A.P. Møller - Mærsk