Maersk Line fyrer 4.000 medarbejdere
Maersk Line sætter nu fart på en række effektiviseringsinitiativer som reaktion på det svage marked. Der er tale om, at rederiet reducerer netværkskapaciteten og udskyder investeringer i ny kapacitet samtidig med, at driftsomkostningerne reduceres.
”Vi er på vej til at transformere Maersk Line. Vi vil gøre organisationen slankere og mere simpel. Vi ønsker at forbedre kundeoplevelsen digitalt og samtidig arbejde så effektivt som muligt”, siger Søren Skou, adm. direktør i Maersk Line.
Rederiet reducerer driftsomkostningerne ved at sætte fart på allerede annoncerede planer om at forenkle organisationen. I lyset af den lave efterspørgsel vil disse initiativer gøre det muligt for Maersk Line at leve op til ambitionen om mindst at vokse på niveau med markedet og dermed forsvare den markedsledende position.
I de næste to år forventer Maersk Line en lavere årlig omsætning. Rederiet sparer derfor på salgs- og administrationsomkostningerne i form af allerede igangsatte transformationsprojekter og standardiserings-, automatiserings- og digitaliseringsprocesser.
I dag har Maersk Line 23.000 medarbejdere på land globalt. Den igangværende transformationsproces og automatisering og digitalisering vil gøre det muligt for Maersk Line at reducere den globale organisation med mindst 4.000 stillinger ved udgangen af 2017. Det er hensigten at minimere opsigelserne så meget som muligt ved hjælp af naturlig afgang.
”Vi er færre mennesker i dag end for et år siden. Vi vil blive færre til næste år og det følgende år. Disse beslutninger er ikke taget let, men det er nødvendige skrift for at transformere vores industri”, siger Søren Skou.
Rederiet reducerer desuden netværkskapaciteten i fjerde kvartal 2015 og i 2016. Fire services (ME5, AE9, AE3 og TA4) er i de sidste to måneder blevet lukket, og rederiet har derudover planer om at nedlægge yderligere 35 afsejlinger i fjerde kvartal.
Maersk Line har ikke planer om at udøve de tidligere annoncerede optioner på seks 19.630 TEU-skibe og to feederskibe på 3.600 TEU. Vedrørende otte ekstra skibe på 14.000 TEU er denne beslutning udsat.
Kilde: Maersk Line