Maersk Line fik overskud på 2,7 mia. kr.

Maersk Line fik i 2012 et overskud på 2,7 milliarder kroner mod et underskud på 3 milliarder kroner i 2011, en fremgang på 5,7 milliarder. Omsætningen steg fra 134 milliarder kroner i 2011 til nu 157 milliarder kroner, en fremgang på 17 procent.

Til trods for at efterspørgslen kun steg lidt, og der blev leveret et betydeligt antal nye containerskibe, var balancen mellem udbud og efterspørgsel stabil. Den nominelle stigning i kapacitet som følge af levering af nye skibe var 8,1% i 2012, men gennem slow steaming, skrotning, oplægning og aflyste sejladser lykkedes det industrien at skabe balance mellem stigningen i den effektive kapacitet og den samlede

efterspørgselsstigning på vestgående ruter.

De meget lave fragtrater i første kvartal bevirkede, at Maersk Line startede året med tab på omkring USD 8 mio. pr. dag og et tab på USD 599 mio. for første kvartal 2012. En strategi til forbedring af lønsomheden blev iværksat for at gøre Maersk Line lønsom igen, og en samlet gennemgang af aktiviteter førte til en betydelig reduktion i antal medarbejdere på hovedkontoret i juni 2012.

Strategien fokuserede på at opnå generelle ratestigninger, at opkræve tillægsafgifter, at tilpasse netværket af skibe for at understøtte de generelle ratestigninger og endelig at reducere de samlede omkostninger.

Pålideligheden af Daily Maersks service har i gennemsnit været over 98% siden introduktionen i 2011. For så vidt angår samlet pålidelighed er Maersk Line stadig det mest pålidelige rederi med en forventet pålidelighed for 2012 på 91%. Daily Maersk er blevet godt modtaget af kunderne, og den samlede kundetilfredshed er høj.

Maersk Lines flådekapacitet blev forøget med 4% til en samlet kapacitet på 2,6 mio. TEU. Flåden bestod af 270 ejede containerskibe og 326 chartrede skibe ved udgangen af 2012. Egen flådekapacitet blev forøget med 6%, idet 17 nybyggede skibe med en samlet kapacitet på 100.000 TEU blev leveret. Skibene er designet til Afrika og Latinamerika ruterne - to vigtige vækstmarkeder for Gruppen.

Ud over fokus på reduktion af omkostninger og udledning af drivhusgasser er skibene attraktive på grund af deres øgede kapacitet til kølecontainere. Derudover blev den eksisterende flådekapacitet øget med leveringen af to multi purpose skibe på i alt 36.000 DWT, mens et skib på 750 TEU blev solgt.

Den chartrede flåde blev reduceret med 65 skibe svarende til en kapacitetsreduktion på 1% til en kapacitet på i alt 1,1 mio. TEU i forhold til 2011 i forbindelse med optimeringen af netværket.

Til gengæld steg behovet for mere tonnage til at gennemføre yderligere slow steaming. Herudover ejede Gruppen fem og chartrede seks multi purpose skibe. 25 skibe på i alt 395.100 TEU er i ordre til levering i 2013-2015. De første fem af 20 Triple-E containerskibe til Asien-Europa ruten vil blive leveret i 2013.

Den globale vækst i containerefterspørgsel forventes fortsat at ligge på et beskedent niveau på 4-5% i 2013. Særligt udsigterne for Asien-Europa ruten er dystre, og den vestgående efterspørgsel forventes at forblive uændret.

Udfordringerne med hensyn til efterspørgsel er forbundet med leveringen af en betydelig mængde ny tonnage svarende til en kapacitetsstigning på 11% eller 1,8 mio. TEU. Uden store kapacitetstilpasninger forventes markedet for containerskibsfart derfor at opleve et fortsat nedadgående pres på fragtraterne i 2013.

Kilde: A.P. Møller Mærsk

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Ny sanktionspakke skal gøre det muligt at inspicere skyggetankere

21.10.2025Maritimedanmark.dk

Bjærgning af forlist trawler på vej ved Hanstholm

21.10.2025Maritimedanmark.dk

Stena RoRo investerer i nye grønne RoRo-skibe

21.10.2025Maritimedanmark.dk

ITF undersøges efter anklager om sexchikane

21.10.2025Maritimedanmark.dk

Rusland og Kina styrker samarbejdet om Arktisk sejlrute

21.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk-formand roser Egyptens præsident for freds-indsats

20.10.2025Maritimedanmark.dk

EU sætter slutdato for russisk gas

20.10.2025Maritimedanmark.dk

Eksplosion på LPG-tanker ud for Yemen undersøges fortsat

Jobmarked

Se alle

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart har en ledig stilling som kaptajn (chef-skipper) til besættelse snarest

Grenaa-Anholt Færgefart varetager transport af passagerer samt gods til og fra Kattegat øen Anholt. Færgen er derfor en vigtig livline til fastlandet for beboere samt de mange gæster som hvert år besøger Anholt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Projektleder til Havne- og færgeprojekter

Vil du være med til at forme fremtidens havne og færgeinfrastruktur på Lolland? Vil du skabe rammerne for vækst, grøn omstilling og øget tilgængelighed? Så er det dig vi søger!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

26.10.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Transport af farligt gods i tørlastskibe og færger

Kursus henvender sig til alle personer som står for lastning, losning, håndtering af farligt gods i emballeret form, kurset henvender sig ligeledes til Operatører, som har med farligt gods i emballeret form at gøre.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Advanced

3-dages kursus til officerer, som allerede er i besiddelse af et bevis for grundlæggende tjeneste i skibe omfattet af polarkoden (basic training).

Dato

29.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Ship Security Officer (SSO)

Kurset henvender sig til søfarende, som er udpeget til sikringsofficer (SSO) om bord i skibe.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal