Maersk Line fik overskud på 14,9 mia. kr.
Maersk Line fik i 2010 et overskud på 14,9 milliarder kroner, mod et underskud på 11,4 milliarder kroner i 2009. Omsætningen steg fra 106,8 milliarder kroner i 2009 til i 146,4 milliarder kroner i 2010.
Containeraktiviteternes gennemsnitlige fragtrate steg med 29 procent i 2010 efter et fald på 28 procent i 2009.
Mængderne steg 5 procent i forhold til 2009, og fragtrater såvel som mængder var således tæt på niveauet i 2008. Eksklusive omkostning til brændstof faldt enhedsomkostningerne med 4 procent svarende til 0,8 milliarder doller hvorved resultatet blev 2,6 milliarder dollar, mod et tab på 2,1 milliarder dollar i 2009.
Gruppen forventer, at den globale efterspørgsel på søfragt af containere vil vokse med 6-8 procent i 2011. Den globale tilgang af ny tonnage ventes at matche eller vokse mere end fragtmængden, særligt på Asien – Europa ruten. Gruppens containeraktiviteter forventer et tilfredsstillende resultat under 2010-niveau.
• Gruppens containeraktiviteter transporterede samlet 7,3 mio. FFE, en stigning på 5 procent i forhold til 2009. Det totale containermarked steg med ca. 13 procent
• De gennemsnitlige fragtrater, inklusive tillæg for brændstofomkostninger, var 3.064 dollar pr. FFE, en stigning på 29 procent i forhold til 2009
• Nedskrivninger til forventet salgspris for syv containerskibe med 168 millioner dollar
• Avance ved salg af anlægsaktiver, netto 23 millioner dollar
• Brændstofforbruget blev reduceret med 10 procent pr. FFE
• Enhedsomkostningerne eksklusive brændstof faldt 4 procent
Markedet for containeraktivitet
Containermarkedet udviklede sig positivt i 2010. Den globale efterspørgsel på containertransport steg hurtigere end ventet med 13 procengt i forhold til 2009, hvor efterspørgslen faldt med 13 procent.
Forbedret markedsbalance og knaphed på containere i andet og tredje kvartal skabte grundlaget for væsentligt højere fragtrater end i 2009. Den positive udvikling i containermængder og fragtrater slog igennem på alle hovedruter. Rateniveauet toppede i tredje kvartal og faldt sæsonmæssigt mod slutningen af året.
Stigningen i containermarkedet reducerede antallet af oplagte skibe hen over året. Ved udgangen af 2010 var omkring 2 procent af den globale containerflåde taget ud af drift mod ca. 12 procent ved årets begyndelse.
Slow steaming, der af Maersk Line blev implementeret i 2009 på Gruppens containerskibe for at reducere brændstofforbruget og miljøpåvirkningen, blev i 2010 standard for de større containerrederier. Maersk Line forventer at fortsætte slow steaming fremover.
Containerskibsfart
Gruppens containerskibsfarter omfatter Maersk Line, Safmarine, der primært fokuserer på containertransport til og fra Mellemøsten og Afrika, samt MCC, der driver Gruppens Intra-asienruter. Gruppens globale netværk omfatter 570 egne og chartrede containerskibe med en samlet kapacitet på 2,2 mio. TEU pr. 31. december 2010. Herudover består flåden af 15 egne og indchartrede multi purpose skibe.
Gruppen tabte markedsandele i 2010, primært på grund af den uventet hurtige vending i efterspørgslen og deraf manglende kapacitet samt prioritering af høj rentabilitet.
Gruppens markedsandel steg i fjerde kvartal 2010. Mængderne på vestgående ruter fra Asien til Europa steg med 1procent, mens mængderne på østgående ruter faldt med 2 procent i forhold til 2009.
De gennemsnitlige fragtrater steg 58 procent på vestgående ruter og 37 procent på østgående ruter.
Nye kontrakter på Stillehavet fik virkning fra den 1. maj 2010, og de deraf følgende højere fragtrater slog først igennem fra dette tidspunkt. De transporterede mængder udviklede sig positivt i 2010.
2010 blev endnu et fremgangsrigt år for Intra-asien, hvor Gruppens rederi, MCC, formåede at øge sin markedsandel betragteligt. MCC’s transporterede mængder steg betydeligt og udgjorde 6 procent af Gruppens samlede transporterede mængder.
Samlet set steg fragtrater og -mængder på øvrige ruter i forhold til 2009.
Rutenetværket ændres kontinuerligt for at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen. I 2010 blev der foretaget ændringer i forbindelse med, at ruter, der midlertidigt blev suspenderet i 2009, blev genintroduceret, samt at havnekald blev ændret med introduktionen af nye direkte kald.
Ud over disse rutinemæssige ændringer blev yderligere skibskapacitet indsat på ruten mellem Asien og Europa samt på de direkte ruter fra Asien til Vestafrika. Yderligere blev der introduceret en direkte rute fra Asien til Østafrika samt fra Asien til Chennai på Indiens østkyst.
Containerskibsfarterne registrerede i andet halvår 2010 den hidtil højeste kundetilfredshed og fortsatte dermed den positive udvikling fra tidligere år. Gruppens fokusering på øget punktlighed var en væsentlig årsag hertil, og Maersk Line har i ni ud af de seneste ti kvartaler været det mest pålidelige globale containerrederi (Drewry).
Med et internt mål om at nå en pålidelighed på 95 procent, ønsker Maersk Line at differentiere sig yderligere fra konkurrenterne ved at sikre en bedre service til kunderne.
De besparelser og rationaliseringer, som begyndte i 2008, er fuldt ud indarbejdet i de daglige rutiner og bidrager positivt til indtjeningen. De samlede enhedsomkostninger pr. transporteret FFE var på samme niveau som i 2009.
Eksklusive omkostning til brændstof faldt enhedsomkostningerne med 4 procent.
For at reducere omkostningerne til brændstof og CO��- udledning, blev den i 2009 implementerede slow steaming på såvel egne som chartrede skibe videreført i 2010. Det bevirkede, sammen med mange andre tiltag, at brændstofforbruget blev reduceret med 10 procent pr. FFE fra 2009 til 2010.
På trods af det lavere forbrug blev de samlede brændstofomkostninger, på grund af højere brændstofpriser, øget med 26 procent i forhold til 2009. Brændstoftillæg neutraliserer stort set fluktuationer i brændstofomkostninger.
Gruppen havde ved udgangen af året to skibe lagt op, svarende til 1procent af flåden, mod 19 skibe ved udgangen af 2009.
Gruppen tog i 2010 levering af fire skibe på i alt 8.300 TEU, tilbageleverede otte finansielt leasede skibe på i alt 33.000 TEU, solgte et skib på 1.800 TEU, mens tre ældre containerskibe på i alt 10.500 TEU blev ophugget på miljøforsvarlig vis.
Gruppen havde ved årets udgang i alt 40 containerskibe og fem multi purpose skibe i ordre til levering i 2011-2013.
Den samlede indchartrede tonnage var ved årets udgang 0,9 mio. TEU (0,7 mio. TEU), svarende til 40 procent (36 procent) af den samlede kapacitet.
Maersk Line besluttede i november 2010 at begynde salgsproces for syv af Gruppens containerskibe, der ikke indgår i de fremtidige strategiske planer. Disse skibe er nedskrevet med USD 168 mio. i fjerde kvartal til forventet salgspris.
Kilde: A. P. Møller - Mærsk