Maersk Line fik overskud på 14,9 mia. kr.

Maersk Line fik i 2010 et overskud på 14,9 milliarder kroner, mod et underskud på 11,4 milliarder kroner i 2009. Omsætningen steg fra 106,8 milliarder kroner i 2009 til i 146,4 milliarder kroner i 2010.

Containeraktiviteternes gennemsnitlige fragtrate steg med 29 procent i 2010 efter et fald på 28 procent i 2009.

Mængderne steg 5 procent i forhold til 2009, og fragtrater såvel som mængder var således tæt på niveauet i 2008. Eksklusive omkostning til brændstof faldt enhedsomkostningerne med 4 procent svarende til 0,8 milliarder doller hvorved resultatet blev 2,6 milliarder dollar, mod et tab på 2,1 milliarder dollar i 2009.

Gruppen forventer, at den globale efterspørgsel på søfragt af containere vil vokse med 6-8 procent i 2011. Den globale tilgang af ny tonnage ventes at matche eller vokse mere end fragtmængden, særligt på Asien – Europa ruten. Gruppens containeraktiviteter forventer et tilfredsstillende resultat under 2010-niveau.

• Gruppens containeraktiviteter transporterede samlet 7,3 mio. FFE, en stigning på 5 procent i forhold til 2009. Det totale containermarked steg med ca. 13 procent

• De gennemsnitlige fragtrater, inklusive tillæg for brændstofomkostninger, var 3.064 dollar pr. FFE, en stigning på 29 procent i forhold til 2009

• Nedskrivninger til forventet salgspris for syv containerskibe med 168 millioner dollar

• Avance ved salg af anlægsaktiver, netto 23 millioner dollar

• Brændstofforbruget blev reduceret med 10 procent pr. FFE

• Enhedsomkostningerne eksklusive brændstof faldt 4 procent

Markedet for containeraktivitet

Containermarkedet udviklede sig positivt i 2010. Den globale efterspørgsel på containertransport steg hurtigere end ventet med 13 procengt i forhold til 2009, hvor efterspørgslen faldt med 13 procent.

Forbedret markedsbalance og knaphed på containere i andet og tredje kvartal skabte grundlaget for væsentligt højere fragtrater end i 2009. Den positive udvikling i containermængder og fragtrater slog igennem på alle hovedruter. Rateniveauet toppede i tredje kvartal og faldt sæsonmæssigt mod slutningen af året.

Stigningen i containermarkedet reducerede antallet af oplagte skibe hen over året. Ved udgangen af 2010 var omkring 2 procent af den globale containerflåde taget ud af drift mod ca. 12 procent ved årets begyndelse.

Slow steaming, der af Maersk Line blev implementeret i 2009 på Gruppens containerskibe for at reducere brændstofforbruget og miljøpåvirkningen, blev i 2010 standard for de større containerrederier. Maersk Line forventer at fortsætte slow steaming fremover.

Containerskibsfart

Gruppens containerskibsfarter omfatter Maersk Line, Safmarine, der primært fokuserer på containertransport til og fra Mellemøsten og Afrika, samt MCC, der driver Gruppens Intra-asienruter. Gruppens globale netværk omfatter 570 egne og chartrede containerskibe med en samlet kapacitet på 2,2 mio. TEU pr. 31. december 2010. Herudover består flåden af 15 egne og indchartrede multi purpose skibe.

Gruppen tabte markedsandele i 2010, primært på grund af den uventet hurtige vending i efterspørgslen og deraf manglende kapacitet samt prioritering af høj rentabilitet.

Gruppens markedsandel steg i fjerde kvartal 2010. Mængderne på vestgående ruter fra Asien til Europa steg med 1procent, mens mængderne på østgående ruter faldt med 2 procent i forhold til 2009.

De gennemsnitlige fragtrater steg 58 procent på vestgående ruter og 37 procent på østgående ruter.

Nye kontrakter på Stillehavet fik virkning fra den 1. maj 2010, og de deraf følgende højere fragtrater slog først igennem fra dette tidspunkt. De transporterede mængder udviklede sig positivt i 2010.

2010 blev endnu et fremgangsrigt år for Intra-asien, hvor Gruppens rederi, MCC, formåede at øge sin markedsandel betragteligt. MCC’s transporterede mængder steg betydeligt og udgjorde 6 procent af Gruppens samlede transporterede mængder.

Samlet set steg fragtrater og -mængder på øvrige ruter i forhold til 2009.

Rutenetværket ændres kontinuerligt for at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen. I 2010 blev der foretaget ændringer i forbindelse med, at ruter, der midlertidigt blev suspenderet i 2009, blev genintroduceret, samt at havnekald blev ændret med introduktionen af nye direkte kald.

Ud over disse rutinemæssige ændringer blev yderligere skibskapacitet indsat på ruten mellem Asien og Europa samt på de direkte ruter fra Asien til Vestafrika. Yderligere blev der introduceret en direkte rute fra Asien til Østafrika samt fra Asien til Chennai på Indiens østkyst.

Containerskibsfarterne registrerede i andet halvår 2010 den hidtil højeste kundetilfredshed og fortsatte dermed den positive udvikling fra tidligere år. Gruppens fokusering på øget punktlighed var en væsentlig årsag hertil, og Maersk Line har i ni ud af de seneste ti kvartaler været det mest pålidelige globale containerrederi (Drewry).

Med et internt mål om at nå en pålidelighed på 95 procent, ønsker Maersk Line at differentiere sig yderligere fra konkurrenterne ved at sikre en bedre service til kunderne.

De besparelser og rationaliseringer, som begyndte i 2008, er fuldt ud indarbejdet i de daglige rutiner og bidrager positivt til indtjeningen. De samlede enhedsomkostninger pr. transporteret FFE var på samme niveau som i 2009.

Eksklusive omkostning til brændstof faldt enhedsomkostningerne med 4 procent.

For at reducere omkostningerne til brændstof og CO��- udledning, blev den i 2009 implementerede slow steaming på såvel egne som chartrede skibe videreført i 2010. Det bevirkede, sammen med mange andre tiltag, at brændstofforbruget blev reduceret med 10 procent pr. FFE fra 2009 til 2010.

På trods af det lavere forbrug blev de samlede brændstofomkostninger, på grund af højere brændstofpriser, øget med 26 procent i forhold til 2009. Brændstoftillæg neutraliserer stort set fluktuationer i brændstofomkostninger.

Gruppen havde ved udgangen af året to skibe lagt op, svarende til 1procent af flåden, mod 19 skibe ved udgangen af 2009.

Gruppen tog i 2010 levering af fire skibe på i alt 8.300 TEU, tilbageleverede otte finansielt leasede skibe på i alt 33.000 TEU, solgte et skib på 1.800 TEU, mens tre ældre containerskibe på i alt 10.500 TEU blev ophugget på miljøforsvarlig vis.

Gruppen havde ved årets udgang i alt 40 containerskibe og fem multi purpose skibe i ordre til levering i 2011-2013.

Den samlede indchartrede tonnage var ved årets udgang 0,9 mio. TEU (0,7 mio. TEU), svarende til 40 procent (36 procent) af den samlede kapacitet.

Maersk Line besluttede i november 2010 at begynde salgsproces for syv af Gruppens containerskibe, der ikke indgår i de fremtidige strategiske planer. Disse skibe er nedskrevet med USD 168 mio. i fjerde kvartal til forventet salgspris.

Kilde: A. P. Møller - Mærsk

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

14.05.2025Maritimedanmark.dk

Containerskib på grund i Det Røde Hav

14.05.2025Maritimedanmark.dk

Norden udvider sin multi-purpose flåde

14.05.2025Maritimedanmark.dk

Suezkanalen vil lokke containerskibe tilbage med rabatter

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt indgår joint venture i Sydkorea

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Klimaaktivister trængt ind hos Maersk Tankers

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Laura Mærsk bunkrer e-metanol i Aabenraa

12.05.2025Maritimedanmark.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Maritimedanmark.dk

Scandlines holdt skansen i 2024

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø. Du skal lede et lille team af dygtige og erfarne medarbejdere på 4 færgefører og 6 billettører. Du vil som overfartsleder dele din arbejdstid mellem administration og sejlads (24 timers vagter) og derfor er sønæringsbevis som minimum bedstemand en nødvendighed.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Marstal Navigationsskole

Maritim underviser til Marstal Navigationsskole

Vil du være med til at uddanne fremtidens besætning i den maritime branche? Brænder du for at deltage i udviklingen af bæredygtighed i skibsfarten i alle dens former? Vil du arbejde med videbegærlige mennesker i et studiemiljø med nærvær og åbenhed?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Hanstholm Havn

Havneassistent til Hanstholm Havn

Da én af vores dygtige medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, er der nu en unik mulighed for at blive en del af et godt team i den maritime afdeling.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens ledere på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger en adjunkt eller lektor til undervisning i ledelse. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

18.05.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark