Maersk Line fastholder rateforhøjelse
Containerrederiet Maersk Line vil modsat sine konkurrenter stå fast og gennemføre det normale højsæsontillæg. I et interview med shippingavisen Lloyd's List fastslår Chief Trade & Marketing Officer Vincent Clerc, at både markedsforhold og efterspørgsel er til at gennemføre tillægget.
”Vi står fast. Vi tror, at højsæssontillægget er berettiget. Efterspørgslen kommer og de nuværende rater ikke er høje nok til at berettige den service, der bliver givet. Det er vigtigt at bringe raterne op på niveauer, der er langtidsholdbare i forhold til vores ejere”, siger Vincent Clerc til Lloyd's List.
Containerrederierne udskød i 2011 de normale højsæsontillæg den ene gang efter denanden, indtil højsæssonen var slut og tillæggene helt blev droppet. Det skete i lyset af en voldsom overkapacitet og priskrig i markedet på ruterne mellem Asien og Europa.
Slagsmålet endte med at slå bunden helt væk under raterne. I foråret 2012 har rederierne dog med held gennemført rateforhøjelser, der har mere end fordoblet raterne.
Mærsk-tillægget er på 350 dollar per TEU fra Asien til Europa. Sportraterne på ruten er, ifølge Shanghai Shipping Index, skredet de sidste uger. Priser per TEU ligger nu omkring 1590 dollars, En succesfuld gennemførsel vil altså hæve raterne medover 20 Procent.
”Rateforhøjelserne kan lykkes. Der er ingen overkapacitet på ruten, trods den megen snak herom”, siger Vincent Clerc til Lloyds List,
idet han henviser til kapacitetsmangel i chartermarkedet.
Kilde: Lloyds List