Maersk Line dødsulykke får konsekvenser
En ulykke om bord på Anna Maersk, der i sidste måned kostede en filippinsk skibsassistent livet mens en dansk styrmand blev hårdt kvæstet, får nu Søfartsstyrelsen til at indskærpe, at bådøvelser skal planlægges og udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Dødsulykken indtraf i forbindelse med udsætning af en MOB-båd, under en bådøvelse der blev afviklet mens Anna Maersk befandt sig i Kobe den 28. marts.
Den Maritime Havarikommission er fortsat i gang med at undersøge ulykken og kan på nuværende tidspunkt ikke sige noget præcist om årsagen til ulykken. Alligevel vælger Søfartsstyrelsen allerede nu at indskærpe, at bådøvelser skal planlægges og udføres sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
”Udstyret skal efterses og vedligeholdes. Det er vigtigt at være opmærksom på slitage eller korrosion”, skriver Søfartsstyrelsen i en meddelelse der er lagt ud på styrelsens hjemmeside.
”Ved udsætning af MOB-båd bør disse affires og ophives uden personer i båden, og når det således er konstateret, at dette fungerer korrekt kan båden udsættes med netop det antal personer om bord, der er nødvendigt for at betjene båden. Udsætning af en båd med personer er et eksempel på et øvelsesmoment, der - alt efter omstændighederne - kan indebære en unødig risiko. Sådanne øvelsesmomenter skal udføres under iagttagelse af særlige sikkerhedsforanstaltninger. Om nødvendigt skal øvelsesmomentet udelades”, hedder det videre i Søfartsstyrelsens advarsel.
Efter dødsulykken gav Maersk Line alle sine skibe ordre om, ikke at afholde nye mand-over-bord øvelser før årsagen til dødsulykken er slået fast.
Læs Søfartsstyrelsens Vejledning om sikkerhed under båd- og brandøvelser om bord i skibe
Læs IMO’s Measures to prevent accidents with lifeboats
Læs også: Mærsk containerskib ramt af dødsulykke
Redaktionen