Mærsk hilser kinesisk fusion velkommen
Hvis de to kinesiske containerrederier Cosco og China Shipping fusionerer, skaber det verdens tredjestørste containerrederi. Det har Mærsk ikke noget imod. Tværtimod hilser selskabet konsolideringer inden for sektoren velkommen.
”De vil maksimalt blive det tredjestørste rederi, hvis de slutter sig sammen. Generelt er vores holdning, at vi kan lide, at der sker nogle kombinationer. Nogen konsolidering i dette marked vil være godt”, siger Nils Smedegaard Andersen, adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk.
”De rater, som vi arbejder med nu, hvis man medregner den svagt højere oliepris, er faktisk på det samme niveau, som de var tilbage i 2009, hvor vi fik et tab på 900 millioner dollar. I år har vi haft et overskud i Maersk Line på 1,1 milliarder dollar i faktisk den samme konkurrencemæssige situation”, tilføjer han.
Nils Smedegaard Andersen er derfor overbevist om, at Maersk Line er et meget stærkere selskab, end det var før.
”Vi tror, at uanset hvad der sker af kombinationer eller styrkelse af individuelle konkurrenter, vil vi være i stand til at drive en meget, meget solid forretning i de kommende år”, siger han.
Maersk Line havde i første halvår en nettoomsætning på 12,5 milliarder dollar mod 13,4 milliarder dollar i samme periode 2014. Til gengæld steg nettooverskuddet fra 1 milliard dollar i første halvår 2014 til 1,2 milliarder dollar i år. Indtægtsnedgangen skyldes et fald i containerfragtraterne.
Kilde: TradeWinds